Alt fra mikrohus til utemiljø på helgens Boligmesse

Til helgen 10. – 12. februar vanker det tips, inspirasjon, nyheter og gode tilbud til alle som skal pusse opp, bygge nytt eller bytte bolig. Det er tid for årets Boligmesse i Vardhallen i Haugesund.

Utstillerne bidrar med sin ekspertise på alt fra mikrohus til utemiljø og kjøkken. Foto: Bård Gundersen

- Vi har med oss et godt utvalg av husleverandører i år. Skal du bygge selv, bør du besøke messen og speed date tilbydere og samle inn informasjon og sammenligne tilbud og stiler, sier prosjektleder Rudi Rørstad. Det er mange godt etablerte leverandører med, samt en ny på markedet, Archihus, som tilbyr hus i moderne- og funkisstil.

Gründer og sivilarkitekt Kirsti Sveindal fra StartMicroHousing AS debuterer på messen.
- Mikrohus eller minihus er en god løsning på fremtidens bolig, og krever lite areal. Mikrohus er et godt valg for de som er opptatt av bærekraftige løsninger, og samtidig vil ha fleksibilitet, kvalitet og god design uten å binde altfor mye kapital, sier Sveindal.

Med sine mikro- og minihus i fem ulike størrelser har Sveindal truffet mange ulike målgrupper.

- Et mikrohus på eiendommen kan være en smart løsning for tenåringsfamilien som ønsker å tilpasse seg de nye behovene som oppstår ettersom ungene vokser til, uten å binde opp kapitalen med et permanent påbygg, forklarer hun. - Når ungene blir eldre og flytter ut av redet, kan mikrohuset for eksempel leies ut eller være en perfekt plass for gjester. Det kan også være en smart førstegangsbolig for ungene, eller en passende seniorbolig for de som ønsker det mer lettstelt, og kanskje vil leie ut primærboligen, tipser gründeren.

Prosjektlederne oppfordrer alle besøkende å delta i messekonkurransen, «Vinn ekte kjøkkenglede».

- Våre besøkende har kjøkken som en av de mest etterspurte kategoriene. I år har Lefdal og Elkjøp levert fire lekre Epoq kjøkken med smarte hvitevarer fra Samsung til premier i messekonkurransen, og hvert kjøkken har en verdi opptil 150.000,- kroner, forteller Rørstad.

Otto Robsahm er en populær følgesvenn på Boligmessen, og han er også med i år, med nye foredrag og populære konkurranser som Handy Girl og Ballongslippet.

I Vardhallen stiller også leverandører av kjøkken, hvitevarer og baderomsmøbler samt rørleggere. I tillegg får de besøkende god anledning til å snakke med eksperter på alt fra hus, hytte, utemiljø, stein og betong, garasjeporter, rørfornying, varmepumpe, peiser og ovner, solskjerming, hageredskaper, maling, boligalarm, skadedyrbekjempelse, garderobe og mer til.

- En nyhet på utstillerfronten er PC-ordning for seniorer, hvor du får oppsett og tilpasning av PC, samt meget serviceinnstilt telefonbasert PC-hjelp, tipser Rørstad.

- Digitalisering er fremtiden, og da er det fint å vite at det finnes tilbud for de som vil på banen på en trygg og god måte, avslutter prosjektlederne.

Se messeavisen for program, tilbud og utstillere, og les mer på boligmesse.no

Åpningstider: Fredag kl. 12 – 19  Lørdag kl. 10 – 18  Søndag kl. 10 – 17

Messekontakt/prosjektledere:
Rudi Rørstad Tlf. 482 03 030/e-post: rudi@boligmesse.no
Ronny Bjørnsen
Tlf. 482 24 813/e-post:ronny@boligmesse.no

Det er barnepark med hoppeslott, tegning, film og ansiktsmaling på messen. Foto: Bård Gundersen
Helgens Boligmesse er en av 19 boligmesser i 2017. Foto: Bård Gundersen
Otto Robsahm holder foredrag og leder konkurranser både lørdag og søndag. Foto: Bård Gundersen