All kyllingproduksjon i REMA 1000 er nå narasinfri

13.1.2016 12:15 | Reitangruppen

Produkter med tydelig merking vil være tilgjengelig i alle REMA 1000-butikker fra 1.februar.

Kyllingproduktene merket Solvinge er nå, i likhet med Stangekylling, fostret opp på en annen type fôr - uten bruk av narasin i produksjonen. Det betyr at våre kunder fra 1.februar kan kjøpe produkter som er merket med 100% narasinfri produksjon.

- Norsk kylling har på kort tid lagt om hele kyllingproduksjonen. Det gjør det mulig for oss å kunne tilby et helt sortiment av kyllingprodukter uten narasin innen kort tid, sier kategorisjef Christian Moen.

REMA 1000 og Norsk Kylling har vært aktive i arbeidet gjennom handlingsplanen som næringen har utarbeidet i fellesskap. I tillegg er det jobbet parallelt med ekstraordinære grep i hele verdikjeden. En tverrfaglig ekspertgruppe med veterinærer, mikrobiologer, nasjonale og internasjonale eksperter på fjærkre har deltatt i arbeidet. Norsk Kylling har siden januar 2015 hatt forsøksflokker på kyllinger som har fått narasinfritt for. De første narasinfrie kyllingene ble slaktet i mars samme år.

Direktør for dyrevelferd hos Norsk Kylling, Merete Forseth forteller at de det siste året har produsert ca.75 flokker med narasinfritt fôr.

-Resultatene har vært svært oppløftende. Kyllingene trenger noe mer tid på å nå samme vekt som tidligere og det er noe mer krevende å drive med kyllingproduksjon. Vi er imidlertid tilfredse med å kunne produsere kylling uten medisinert fôr. Dette er et viktig ledd i arbeidet med å gjøre kyllingproduksjonen vår til den beste hva gjelder kvalitet, ansvarlighet og dyrevelferd, sier Forseth.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.