All kylling som selges i Coop får egen lekeplass

Nå kan slaktekyllingene se frem til et rikere liv der deres naturlige adferdsbehov blir ivaretatt.

Flerparten av kylling som selges i norsk dagligvare lever et nokså ensformig liv. Det vil Coop gjøre noe med i samarbeid med sin hovedleverandør av hvitt kjøtt, Den Stolte Hane.

Årlig leverer Den Stolte Hane over fem millioner kyllinger til Coops butikker, og nå skal kyllingene få imøtekommet sine adferdsbehov gjennom spesiallagde «lekeplasser» - såkalte miljøberikelser.

- Mange av våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av dyrevelferd. Vi er derfor veldig stolte av å være en av de første som bidrar til å sette en ny standard i bransjen med aktivitetsområder for alle våre kyllinger. Dette gir en dokumentert bedring i dyrenes helse og velvære, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.

Slaktekyllinger har i dag utilfredsstilte atferdsbehov, noe som kan føre til kjedsomhet og inaktivitet. Gjennom lekeplassene får kyllingene tilgang på blant annet strøbadingsområde, platåer med rampe i hver ende, høyballer og hardpakkede torvballer. Kyllingene får et mer mangfoldig aktivitetstilbud.

- Kyllingene får gjennom våre aktiviseringselementer tilfredsstilt sine behov for strøbading, sosial lek, hvile i høyden og bevegelse. Forsøk har dokumentert at dette gir økt dyrevelferd gjennom et generelt høyere aktivitetsnivå og mer lek og utforsking. Vi ser mer positiv atferd og studier tyder på at aktiviseringen også gir bedre beinhelse, sier veterinær og kvalitetssjef Christin S. Bjønness i Den Stolte Hane.

Lekeplassene vil gjennom det kommende året kompletteres hos samtlige kyllingprodusenter som leverer til Den Stolte Hane til salg gjennom Coops butikker. Gjennom høsten 2016 og vinteren 2017 er aktivitetsområdene testet med meget gode resultater av våre langtidsvoksende kyllinger av rasen Ross Rowan, som er solgt under premiumserien Smak Forskjellen i Coops butikker. Både våre kyllinger og våre bønder har hatt utelukkende gode erfaringer og at kundene er opptatt av dyrevelferd og høy kvalitet også på hvitt kjøtt setter spor i salgstallene.

- Totalt ser også vi god vekst i kyllingkategorien med en vekst på 9,5 prosent så langt i år. I fjor var markedet preget av Narasin-diskusjon, og salget gikk ned. Bransjen tok tak, og svarte på forbrukers bekymring og i år ser vi en positiv utvikling – og særlig ser vi positiv trend for premiumvarianter av kylling. Vi tror at mye av årsaken til den positive utviklingen er den økte innsatsen for bedret dyrevelferd.

I Coop Mega, som har fullsortiment av premiumkyllingen under merkevarene Smak forskjellen, har den allerede tatt nærmere 12 prosent av det totale kyllingsalget. Hvis vi legger til den økologiske Änglamark-kyllingen, som vi også lanserte i september, har premiumkylling 20 prosent av total fersk kylling i Coop Mega, sier Kristiansen i Coop Norge.

Fakta om miljøberikelsesområder for kylling

• Coop og Den Stolte Hane ønsker sammen å bidra til en helt ny standard for kyllingdrift i Norge gjennom program for økt trivsel i kyllinghus.
  • I alle kyllinghus er det iverksatt miljøberikende tiltak for økt aktivitet og trivsel gjennom å stimulere kyllingens naturlige atferdsbehov.
  • Torv og flisballer stimulerer utforsking og lek og øker aktivitet hos kyllingen.
  • Kvalitetshøy stimulerer kyllingens naturlig søke- og hakkeadferd og gir kyllingene økt følelse av tilfredsstillelse.
  • Platå med ramper opp og ned stimulerer behovet for å klatre og flakse med vingene, benmusklatur styrkes og behovet for å sosialisere rundt aktivitet tilfredsstilles. Platåene tilfredsstiller også kyllingens behov for å hvile i høyden. Ville høner, haner og kyllinger finner oftest sine hvilesteder i trær for å ikke være utsatt for byttedyr.
  • Strøbad med torv stimulerer kyllingens behov for pleie og stell av fjørdrakt. Allerede første leveuke graver kyllingen seg ned i strøbadene og kaster torv over vingene for å rense fjørdrakten.