Alexander Haneng skal lede digital innovasjon i Posten

Posten og Bring styrker sin digitale satsing, og ansetter Alexander Haneng (38) som direktør for den nye enheten Digital innovasjon.
Alexander Haneng. Foto: Moment Studios

– Digital innovasjon vil utgjøre et kompetansesenter for utvikling av nye innovative ideer og ikke minst være pådriver innenfor digital innovasjon. Det gleder meg at vi har fått på plass en kapasitet som Alexander Haneng til å lede denne nye enheten, sier konsernsjef Tone Wille.

Ekspert på digital strategi

Alexander Haneng er ekspert på digital strategi og e-handel, og har god erfaring fra innovasjon og brukerorientert utvikling fra tidligere roller. Han kommer fra rollen som COO (chief operating officer) og teknologidirektør i Geta, der han har ledet et team på 40 personer i fire land. I Geta har Haneng blant annet levert e-handelsløsninger til en rekke større selskaper. Han har også syv års erfaring fra Making Waves, sist som avdelingsleder og fagansvarlig. Tidligere har han utviklet og drevet flere oppstartvirksomheter.

– Haneng har sterk interesse og kompetanse innen digitalisering, nye trender og e-handel, og ikke minst lang erfaring med kundeorientert utvikling og smidige prosesser. Det gjør ham godt rustet til å lede Posten og Brings nye satsing på digital innovasjon, sier konserndirektør for IT og Digitalisering, Morten Stødle.

Brennende engasjement

Et brennende engasjement for digitalisering og nye trender har etter hvert gjort Haneng til en ettertraktet foredragsholder innen digitalisering, digital ledelse, e-handel og innovasjon. I 2017 er han også å finne i Bring Loads jury for årets Netthandelspriser. Privat er han grunnlegger av det populære nettverkstreffet DigitalBar, et initiativ som samler digitale hoder til uformelle kvelder i Oslo for foredrag, nettverksbygging og utveksling av erfaring.  Som leder er han opptatt av å være inkluderende og inspirerende, og han ble nominert til «Årets unge ledere» i 2016.

– Jeg ser med stor glede frem til å jobbe med mennesker og prosjekter i et selskap med en slik stolt historie og solid posisjon, og som samtidig har så utrolig store muligheter. Og det innenfor et felt jeg virkelig brenner for, sier Haneng.

Han starter i sin nye stilling 1. september.

Alexander Haneng (38)

- Gift, to barn

- Bor i Bærum

- Utdannet innen IT: Master i Software Engineering fra University of Sydney og Cand. mag. innen IT fra Universitet i Oslo