Ålesund skal selge Norge som turistdestinasjon

I april neste år skal Ålesund og Sunnmøre ønske hundrevis av utenlandske turoperatører velkommen som arrangør av Norwegian Travel Workshop 2019. -Regionen huser noen av de mest spektakulære naturattraksjonene Norge har å by på, og har inkludert disse i programmet på en god måte, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.
Union Øye. Fotokreditering:
Håvard Myklebust/Fjellfotografen/FjordNorway
Union Øye. Fotokreditering: Håvard Myklebust/Fjellfotografen/FjordNorway

Ålesund og Sunnmøre er tildelt Norwegian Travel Workshop (NTW), den største reiselivsbegivenheten i Norge. Dette ble offentliggjort i dag under avslutningen av årets NTW i Stavanger.

-Dette gir oss en enestående mulighet til å vise frem regionen vår til eksisterende og nye kontakter og få befestet vår posisjon som 'The Adventure Capital of the Fjords', sier reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre. De besøkende får oppleve ikoner som Geirangerfjorden, Sunnmørsalpane, Trollstigen, og jugendstilbyen Ålesund. -Vi gleder oss stort til å få vise frem vår vakre del av landet, sier Anker Skrede.

Neste års arrangement går av stabelen 1. - 5. april. I løpet av dagene møtes over 350 internasjonale kjøpere og like mange norske reiselivstilbydere for nettverksbygging og ikke minst kjøp og salg av norske produkter og destinasjoner.

-Ålesund og Sunnmøre viste til et imponerende program, med fokus på ulike naturbaserte aktiviteter både før, under og etter NTW. I tillegg har Ålesund helt fantastisk arktitektur, så her har de besøkende mye å glede seg til, sier Holm.

Hun trekker også frem destinasjonens satsing på helårsturisme, blant annet gjennom fokus på vinterturisme både med og uten ski, lett tilgjengelige rundturer med offentlig transport i fjordlandskapet, i kombinasjon med lokale mat- og kulturtradisjoner.

-Sommerstid er det alt full trøkk, så det vil være gunstig for oss å øke besøket i andre deler av året. Reiselivet er en bransje i kraftig vekst, så det er ekstra viktig at gjesten få oppleve hele regionen gjennom hele året, sier Anker Skrede.

Fakta om NTW:

• Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med det lokale destinasjonsselskapet.
  • NTW 2019 foregår 1. - 5. april 2019.
  • NTW er en lukket workshop basert med rundt 8000 forhåndsbookede avtaler mellom utenlandske turoperatører og norske selgere.
  • Arrangementet i 2019 er nummer 47 i rekken.
  • Ålseund arrangerte NTW i 2004.
  • Destinasjon Ålesund & Sunnmøre søkte om arrangementet i 2015.

Kontaktdetaljer:
Tom Anker Skrede, reiselivssjefDestinasjonÅlesund &Sunnmøre, tlf.909 876 98 tom.skrede@visitAlesund.com

Bente Bratland Holm, reiselivsdirektørInnovasjon Norge,tlf. 952 73 280, Bente.Bratland.Holm@innovasjonnorge.no

Union Øye. Fotokreditering:
Håvard Myklebust/Fjellfotografen/FjordNorway