Aldri dårlig vær, men bedre knær

Frost i fjeset har aldri hindret Birger Sjøvoll i å smile til folk. Han og Paxsteren har blitt gode venner.

- Jeg snakker med trivelige folk hele dagen. Paxsteren går på strøm og overdøver ikke praten, sier postbud Birger Sjøvoll.

8657 MOSJØEN: ‒ Du kan ikke bruke to lag polvotter når du blar i brev. Det har aldri gjort meg noe å sykle post i kulde. Jeg gruer aldri for været. Dette er en livsstil, sier Birger Sjøvoll.

Det er 16 klare kuldegrader og raus vind i Sjøgata, med Nord-Norges lengste sammenhengende trehusbebyggelse. Postmannen med 38 års fartstid anslår effektive 30 minus. Ruta er 12 kilometer. En smal sak på sykkel. Ingen sak med Paxster.

‒ Lettvint. Vi har blitt gode venner, sier Birger.

Merkes på kroppen

Han går inn på lokallegendariske Blomsterbua med brev til Jeanette Rønnes. Det er bare et par timer siden de møttes sist, da Birger sorterte og Jeanette sendte en dekorasjon med landpostbudet til Trofors.

‒ Der var det en som hadde gjort noe bra og fortjente blomster, sier Jeanette.

Birgers visitt varer i et kort minutt, men begge rekker å le to ganger.

‒ Jeg snakker med trivelige folk hele dagen. Paxsteren går på strøm og overdøver ikke praten, sier Birger.

Han regner med å måtte trimme mer, nå som sykkelen er parkert. Men framskrittet har gitt helsegevinst.

‒ Knærne er mye bedre, sier Birger.

Han er innom 630 privatadresser og 60 butikker/kontor i løpet av drøyt fire timer. Distribusjonsenhetens 22 ruter i tre kommuner strekkes over 192 mil.

‒ Det er Mosjøen‒Oslo‒Mosjøen. Seks dager i uka, sier leder Rune Leiknes og nestleder Ståle Hov.

Hver dag er 3‒4 Bring-trailere innom. Sortering av 18 000 brev og 800 pakker/kolli foregår i fjøset i det gamle slakteriet.

‒ Vi har høy gjennomsnittsalder, men en entusiastisk, flott gjeng, sier Rune og Ståle.

Sløyfe rundt julekort

Ferja kommer inn Vefsnfjorden. Den har vært i Hundåla med landpostbudet, som tok grusveien til Husvika. Der som i Susendalskroken er folk avhengig av dem som leverer. I Skogsveien i Mosjøen venter enda et smil.

‒ Det er koselig når postbilen kommer. Nå har jo Posten så mange rare biler, sier Berith Pauline Olderskog, rikssynser og innringer i alskens radiodebatter. Hun er fornøyd.

‒ 15 skrevne julekort er ikke verst. Jeg slo ei sløyfe rundt dem. Du skjønner, vi er en gjeng skolevenninner. Jeg tror vi sitter samtidig og skriver, sier Berith.

Muligens leverte hun kortene hos Trude Gullhav på Bunnpris. Etter 36 år i Posten gikk hun 10‒12 meter, rett over gangen, til Post i Butikk i 2013.

‒ Vi bruker det samme boksanlegget, sier Trude, som minnes ei rivende utvikling. Som 57-åring lærer hun stadig noe nytt.

‒ Å sende en pakke er det samme som før, men det er koder på alt. Hver eneste grønnsak.

Ble bare sånn

Trude gjør som Birger Sjøvoll; prater med trivelige folk hele dagen. Nå i tolvtida er den på sitt lyseste under Øyfjellet. Mørket er tilbake før Birger, men i morgen tidlig er han på plass før dagslyset. Vikariatet han tok som 16-åring tar visst aldri slutt.

‒ Sånn ble det bare, sier Birger.

Og sånn skal det fortsatt være. Noe veldig mange er glad for.

TEKST: TOR MARTIN NORDAAS
FOTO: MORTEN ERIKSEN/ TOR MARTIN NORDAAS

8657 Mosjøen

Mosjøen distribusjonsenhet dekker Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner.

Ansatte: 50

Ruter: 22

Husstander: Nær 10 000

Befolkning: Nær 17 000

Mosjøen er byen midt i Norge. Ligger under Øyfjellet og ved utløpet av Vefsna, landets siste urørte vassdrag.

Galleria kunstfestival arrangeres hver sommer.

Byen har et filmmiljø i sterk utvikling.

Kjente fjes fra Mosjøen og omegn er skihopper Anette Sagen, OL-gullvinner Inger Aufles, skuespiller Hallvard Holmen, artist Sandra Lyng, og ikke minst Marcus & Martinus (Trofors).

Birger Sjøvoll er innom Jeanette Rønnes på Blomsterbua.
- Det er koselig når postbilen kommer. Nå har jo Posten så mange rare biler, sier rikssynser Berith Pauline Olderskog.
Vefsnfjorden, sett fra fjordbotnen, der poststed 8657 Mosjøen ligger.
Trude Gullhav lemper esker på Post i Butikk, etter 36 år på postkontor.
Mosjøen distribusjon. Birger Sjøvoll t.h. i fremste rekke.
Kollegaer møtes ved Mosjøen distribusjonsenhet.
Postbud Birger likte sykkelen, men er  strålende fornøyd med elmoped også.
Postbud Birger likte sykkelen, men er strålende fornøyd med elmoped også.
Kveld i Mosjøen, Øyfjellet til høyre.