Alarmerende rapport om netthets

Om lag 20 prosent av ansatte i barnevernet vurderer å slutte i jobben sin på grunn av netthets, avdekker en ny rapport fra Fellesorganisasjonen (FO).

FO-leder Mimmi Kvisvik roper varsko om netthets av norske arbeidstakere.

- Hvem skal ta vare på de mest sårbare barna i landet dersom barnevernsansatte blir skremt bort fra jobben sin, spør forbundsleder Mimmi Kvisvik i en kronikk i Dagbladet i dag.

Den ferske rapporten er basert på en spørreundersøkelse gjennomført blant FOs medlemmer våren 2017. FO er landets største fagforening for sosialarbeidere, og organiserer barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere.

Dette er de viktigste funnene i rapporten:

1. Ansatte i kommunalt barnevern er mest utsatt. En av fire sier de i løpet av det siste året har blitt utsatt for en eller annen form for netthets.
  2. To av tre ansatte i kommunalt barnevern kjenner til at kolleger eller ledere har blitt hetset på nett.
  3. Om lag 20 prosent av de ansatte i barnevernet har vurdert å slutte på grunn av netthets.
  4. Bare 17 prosent sier at forholdet har blitt anmeldt til politiet.
  5. Bare 15 prosent sier at de kjenner til rutiner for hvordan netthets på arbeidsplassen skal følges opp.

- Netthets er en alvorlig belastning for arbeidsmiljøet. Det er på høy tid at myndighetene sikrer at de nye bestemmelsene i arbeidsmiljøloven om vold og trusler følges opp. Dette er avgjørende for å bevare trygge arbeidsplasser og kompetente fagmiljøer, sier Kvisvik.

Hun er svært bekymret over funnene i rapporten, og oppfordrer arbeidsgivere til å utabeide gode rutiner for hvordan netthets skal følges opp.

Under Arendalsuka arrangerer FO en stor debatt om dette temaet, med blant annet arbeidsminister Anniken Hauglie: https://www.arendalsuka.no/event/user-view/4417

Les hele rapporten her.

Andreas Pedersen Kikvik:
Fagrådgiver
Mob: 472 70 468
E-post: Andreas@fo.no

Henning Meyer Petersen
Kommunikasjonsrådgiver
Mob: 41247875
E-post: Henning.meyer.petersen@fo.no

FO-leder Mimmi Kvisvik roper varsko om netthets av norske arbeidstakere.

Fellesorganisasjonen (FO)

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbundet for om lag 28.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.