Alarmerende ferietid!

Mange nordmenn planlegger i disse dager å reise til fjells eller til utlandet i vinterferien. Erfaringer viser at ferietid dessverre også er innbruddstid. Det betyr at innbruddssikring bør være en naturlig del av gjøremålslista før ferien, mener kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad.

Gjør avtale med naboen om å tømme postkassen når du er på ferie.

Antall alarmsignaler øker

-Vi opplever en økning i antall mottatte signaler ved hver eneste ferie. Man tror gjerne at det er høysesong for innbrudd kun om sommeren, men risikoen for innbrudd øker ved hver ferieperiode. Derfor er det viktig at boligen også innbruddsikres før vinterferien. I tillegg ser vi at endrede rutiner i forbindelse med ferien også bidrar til en økning i antall utløste alarmer.Vi frykter derfor at ferieklare nordmenn glemmer å ta viktige forhåndsregler i egen bolig før de reiser.

Enkle grep bidrar

Mange er opptatt av å sikre huset sitt for lengre ferier, men vi ser at langhelger og ukesferier også gir stor risiko for innbrudd. Ferieklare nordmenn er kanskje litt naive og glemmer sikringen før ferien. Et engelt grep kan være å be naboen måke snø mens du er borte, sier Eckblad. -Sikring er viktig uansett om du skal reisebort eller om du tar vinterferien hjemme.

Har du alarm – bruk den!

I dag er det omkring 450 000 boliger i Norge med boligalarm tilknyttet en alarmstasjon i Norge. Det er imidlertid mange som slår av alarmen om natten, i god tro om innbruddstyver ikke bryter seg inn i boliger med mennesker i. Dette er dessverre ikke tilfellet.

- Mange innbrudd skjer når folk sover. Vi anbefaler derfor å bruke alarmen, ikke bare når du reiser bort, men også når du er hjemme. Alle alarmer kan skreddersys slik at du fritt kan bevege deg selv når alarmen er aktiv, sier Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Gjennomfør en sikkerhetssjekk før ferien
For å avverge boliginnbrudd, bør det se ut som om dere er hjemme. Det kan være smart å samarbeide med naboen om måking og tømming av postkassen. Kast gjerne litt søppel i søppelkassen deres også, dermed blir det ikke så tydelig at naboen ikke er hjemme. Det kan også være en ide å låne bort parkeringsplassen på gårdsplassen til naboen når du er bortreist.

Sector Alarms råd for boligsikring før vinterferien:
• Lås vinduer og dører
• Skjul verdifulle gjenstander
• Stopp post og aviser. En overfylt postkasse er en direkte invitasjon til tyver
• Ikke la søppelkassen stå tom
• Fjern stiger og liknende
• Gjør en avtale med naboen om å måke snø mens dere er bortreist
• Husk å variere belysningen. Det kan du gjøre med SmartPlugger, klokkebryter eller fotoceller
• Ha forsikringsgodkjente låser på ytterdører og spesielt utsatte vinduer
• Monter forsikringsgodkjent alarm
• Bruk alarmen – både når du er hjemme og når du er borte

Gjør avtale med naboen om å tømme postkassen når du er på ferie.

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.