Aktuell bok om gift og forgiftninger lanseres samtidig med Legemiddelverket Rydd i skapet-aksjon

22.1.2016 14:43 | Cappelen Damm AS

En helt ny bok, Gift og forgiftninger i Norge, lanseres i disse dager og er den første giftopplysningsboken i sitt slag her i landet. Den er skrevet av Erik Andrew, toksikolog og tidligere leder av Giftregisteret. Boken tar for seg alt fra giftstoffer i naturen, i kjemikalier, medisiner og rusmidler - til giftmord. I går ble Legemiddelverkets Rydd i skapet-aksjon presentert på Dagsrevyen, med fokus på forebygging av alvorlige forgiftninger hos barn, noe som gjør boken ekstra aktuell.

Tematikken er også aktuell med tanke på flere ferske forgiftningssaker som er avdekket den siste tiden. Sist helg ble en elev forsøkt forgiftet av en medelev ved Nansenskolen på Lillehammer. I Østfold ble fire 7-åringer for få dager siden forgiftet av  epilepsimedisin. Og i Frankrike døde en mann etter et medisinforsøk, mens flere andre ble alvorlig syke.

Med den aktuelle boken ønsker Erik Andrew å spre kunnskap om de ulike giftstoffene vi omgir oss med, og bidra til å forebygge alvorlige forgiftningsskader og død. I tillegg til sin bakgrunn fra Giftregisteret, er han pensjonert professor i farmakologi og toksikologi ved UiO og en av våre fremste eksperter på forgiftninger.

Onsdag 10. februar kl. 13.00 vil Erik Andrew samtale med Anne Grosvold om GIFT i Cappelen Damms bokhandel. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Kontaktinfo Erik Andrew:

eriandrew@gmail.com / Mobil: 90693197

Anmeldereks. av boken kan fås ved henvendelse til forlaget v/Anne Østgaard:
anne.ostgaard@cappelendamm.no / Mobil: 971 64 649.