Aktiv mot kreft

Aktiv mot kreft feirer 10-års jubileum med Statsministeren og 5000 bursdagsgjester

I 10 år har stiftelsen Aktiv mot kreft fremmet fysisk aktivitet for å forebygge og behandle kreft. På AKTIVdagen den 23. september kommer statsminister Erna Solberg til åpningen og 5000 bursdagsgjester skal ut i skogen og opp i trærne for å feire jubilanten.

Grete Waitz og Helle Aanesen. Helle Aanesen er i dag daglig  leder av Aktiv mot kreft.
Grete Waitz og Helle Aanesen. Helle Aanesen er i dag daglig leder av Aktiv mot kreft.

I partnerskap med Høyt og Lavt sine10 utendørs klatreparker i Norge, har Aktiv mot kreft invitert til en bursdagsfeiring litt utenom det vanlige. I Bergen står Erna Solberg for åpningen av AKTIVdagen som samler nærmere 5000 deltagere fra hele Sør-Norge.

– AKTIVdagen er et gratis, lavterskel tilbud hvor vi ønsker at så mange som mulig får en smakebit av mestring, kiling i magen og glede av aktivitet ute i naturen. Vi er glade for at vi sammen med våre samarbeidspartnere kan invitere store deler av landet til en aktiv bursdagsfest, sier Helle Aanesen, daglig leder i Aktiv mot kreft.

Mange støttespillere

AKTIVdagen åpnes i Oslo av ordfører Marianne Borgen som deltar på feiringen sammen med Aktiv mot kreft-ambassadøreneAstrid Uhrenholdt Jacobsen og Karoline Dyhre Breivang. I Bergen får Erna Solberg følge av styreleder i Aktiv mot kreft Birger Magnus og Aktiv mot kreft-ambassadør Marit Breivik. Foruten Bergen og Oslo arrangeres AKTIVdagen i Vestfold, Trysil, Sørum, Preikestolen, Nedstrand, Kristiansand, Bø i Telemark og Ål i Hallingdal. (se lokal informasjon).

– Vi er takknemlige for at så mange ønsker å feire dagen sammen med oss. En stor takk til alle som bidrar på AKTIVdagen og til enkeltpersoner og samarbeidspartnere som gjennom disse ti årene har støttet vårt arbeid med å fremme fysisk aktivitet i kreftbehandlingen, sier Aanesen.

Tar Pusterommene ut

Siden etableringen i 2007 har Aktiv mot kreft etablert 16 treningssentre for kreftpasienter på norske sykehus. På sentrene som bærer navnet Pusterom, kan brukerne både øke pulsen og få et pusterom fra en vanskelig hverdag. Nå er flere nye Pusterom under planlegging.

– Vårt mål er at alle norske sykehus som behandler kreft skal få et Pusterom. For noen år siden fikk man beskjed om å gå hjem og legge seg på sofaen ved en kreftdiagnose. Nå vet vi heldigvis mer om alle de positive effektene av trening både før, under og etter kreftbehandling. Å skape positive opplevelser rundt fysisk aktivitet er nøkkelen. Fysisk aktivitet er viktig for oss alle, friske og syke. Derfor er det naturlig å ta Pusterommene ut til folket når vi nå feirer år, sier Aanesen.

AKTIVdagen lørdag 23/9 – hver park har to åpninger, da det inviteres til klatring i to puljer:

• Åpning i Bergen ved Statsminister Erna Solbergkl. 09.30. Adresse: Osvegen 141
  • Åpning i Bergen ved Varaordfører Maria Moltukl. 14.00

• Åpning i Oslo ved Ordfører Marianne Borgen og Karoline Dyhre Breivangkl. 10.00.
    Adresse: Tryvannsveien 64
  • Åpning i Oslo ved Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Karoline Dyhre Breivangkl. 14.00
  • Åpning i Vestfold ved Ordfører Knut Olav Omholtkl 09.30. Adresse: Lågendalsveien 3388
  • Åpning i Vestfold ved Ordfører Omholt eller representant fra Aktiv mot kreft kl 14.00
  • Åpning i Sørum ved Aktiv mot kreft ambassadør Bente Skarikl. 10.00 og 14.00.
    Adresse: Asakvegen 115
  • Åpning i Ål i Hallingdal ved Ordfører Solveig Vestenforkl. 09.30 og 14.00. Adresse: Myrovegen 15
  • Åpning i Trysil ved Ordfører Erik Slettenkl. 09.30. Adresse: Velkomstvegen 31
  • Åpning i Trysil ved styremedlem i Aktiv mot kreft Knut Jæger Hansenkl. 14.00
  • Åpning i Kristiansand ved Varaordfører Jørgen Kristiansenkl. 09.30 og 14.00.
    Adresse: Gamle Mandalsvei 110
  • Åpning i Nedstrand ved Ordfører Sigmund Lier kl. 09.30.
  • Åpning i Nedstrand ved Aktiv mot kreft representant Guri Sogn-Larssen kl. 14.00
  • Åpning ved Preikestolen Zip-line ved Aktiv mot kreft venn Frode Grøttelandkl 09.30
  • Åpning i Bø i Telemark ved Kristin Ødegard Vestgaarden, Hovedutv. for helse og velferdkl 09.30 Adresse: Lifjellveien 51
  • Åpning i Bø i Telemark ved Elisabeth Oredalenfra Pusterommet på Sykehuset Telemark kl. 14.00

Om Aktiv mot kreft:

• Etablert av Grete Waitz og Helle Aanesen i 2007
  • Jobber for å få inn fysisk aktivitet som del av kreftbehandling
  • Bidrar til norsk og internasjonal forskning på trening og kreft. Forskning viser at fysisk aktivitet kan forebygge kreft, bedre livskvaliteten og tilfriskningen for kreftrammede.Man forebygger også faren for å utvikle senskader og andre sykdommer som hjerte/karsykdom og diabetes etter kreftsykdom
  • Etablert 16 Pusterom på norske sykehus
  • Utdannet rundt 270 AKTIVinstruktører i samarbeid med Oslo universitetssykehus og Norges idrettshøgskole
  • Finansiert PET/CT-skanner, samt annet medisinskteknisk utstyr til Oslo universitetssykehus
  • Har etablert egen stiftelse i USA: AKTIV Against Cancer Inc.
  • Utdanner kreftleger og kreftsykepleiere i Etiopia i samarbeid med Oslo universitetssykehus
  • Les mer om Aktiv mot kreft her: http://www.aktivmotkreft.no

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Helle Aanesen, grunnlegger og daglig leder i Aktiv mot kreft

Tlf.: 932 70 707, e-post: helle@aktivmotkreft.no

Bilder

Om Aktiv mot kreft

Aktiv mot kreft
Slemdalsveien 72

Vårt mål.
Stiftelsens mål er å få fysisk aktivitet inn som en del av kreftbehandlingen. Derfor etablerer vi treningsrom, eller Pusterom på norske sykehus. Høy puls for en god sak!

Følg saker fra Aktiv mot kreft

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Aktiv mot kreft på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Aktiv mot kreft