Aksel Lund Svindal skal lokke skiturister til Norge

OL-vinneren og norsk skisports store sønn Aksel Lund Svindal skal vise verden de fantastiske skimulighetene i Norge. I en video som lanseres på Visit Norway tar han seerne med på en personlig reise, fra Lyngsalpene i nord til fjellområdene på Østlandet.
Fra Lyngen. Foto: Field Productions

-Aksel nyter stor respekt innen skimiljøet, og få om noen, har større troverdighet enn ham når han sier at 'når det gjelder ski, så har Norge alt'. Vi tror denne filmen, med en så kjent skiprofil i spissen, vil få flere til å få øynene opp for alt Norge har å tilby som skidestinasjon, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

-Når det gjelder ski, så har Norge absolutt alt

-Når det gjelder ski, så har faktisk Norge absolutt alt. De mulighetene som finnes for å kjøre på ski i Norge - både i selve anleggene og ikke minst kulturen og de menneskene man treffer – det er det som har gjort meg til den alpinisten jeg er i dag, sier Aksel Lund Svindal til Visit Norway

Nå lanseres den personlige skifilmen på Visitnorway som en del av en internasjonal skikampanje. Filmen, som Innovasjon Norge håper skal lokke flere turister til Norge for å stå på ski, gir et innblikk i Svindals første opplevelser i bakken, og hvordan dette gjorde ham til både verdensmester og OL-vinner noen år senere.

-Det var en øyeåpner å reise verden rundt for å komme hjem og innse at Norge har noe at det råeste verden har å by på, sier Lund Svindal. Det er nettopp denne entusiasmen som gjorde ham til et naturlig valg da Innovasjon Norge ønsket å vise frem landets skidestinasjoner på en ny måte.

- Vi håper og tror at både skinæringen og reiselivet ellers vil bli stolt av denne fine filmen. Svindal har stor troverdighet og vil treffe et stort publikum internasjonalt. Samtidig håper vi flere nordmenn vil se filmen og kjenne stolthet og glede over hvor flotte skimulighet vi har i Norge og få lyst til å oppdage mer av Norge selv, sier Holm.

Skal sette skinasjonen Norge på kartet

Mens klassikeren 'nordmenn er født med ski på bena' er velkjent i de andre nordiske landene, er assosiasjonene til skinasjonen Norge mindre kjent sør for Danmark. - Nå må vi sette Norge på kartet for unike opplevelser på ski i den fantastiske naturen og de flotte alpinanleggene vi har her oppe.  Med hjelp av Aksel Lund Svindal håper vi å kunne nå bredt ut i verden med hans budskap om at flere må  oppleve å kjøre på ski i Norge. Filmen viser på en kjempe fin måte mangfoldet i norske alpinprodukter, den gir forhåpentligvis seerne inspirasjon og noen gåsehudøyeblikk, og den gir destinasjonene og alpinanleggene våre den synligheten de fortjener, sier daglig leder i Norske Fjell AS, Camilla Sylling Clausen.

I videoen ser vi skikjøring langs snøkledde fjell i Geilo, Narvik, Kvitfjell, Varingskollen og Lyngsalpene. Destinasjonene ble valgt ut for å vise bredden i det norske skitilbudet.

Videoen  “Come Follow My Path” er ca to minutter lang, og kan sees her.

Kontaktinformasjon:
Anne Line Kaxrud, kommunikasjonsrådgiver, anne.line.kaxrud@innovasjonnorge.no, 90 66 07 44
Espen Graff, pressekontakt vedr. Aksel Lund Svindal, Espen.Graff@skiforbundet.no, 909 32 595

Fra Lyngen. Foto: Field Productions

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge