Akan-prisen 2017 går til Kongsberg Defense and Aerospace

Årlig deler Akan kompetansesenter ut Akan-prisen, en pris som går til en virksomhet som har jobbet svært godt rusforebyggende. I år går prisen til Kongsberg Defense and Aerospace (KDA).

Arbeidslivet er en unik arena for forebygging av rus- og avhengighet

Kongsberg Defence and Aerospace er en high-tech industrivirksomhet, som også jobber svært godt rusforebyggende. Arbeidslivet er en unik arena for å ta tak i problematisk bruk av medikamenter, rusmidler eller spill. Det er på jobb man ser hverandre daglig og har anledning til å reversere negativ utvikling, dersom man kommer inn tidlig. Flere og flere virksomheter ser verdien av å jobbe forebyggende og være i stand til å håndtere problemer dersom de skulle oppstå. Kongsberg Defense and Aerospace er en virksomhet som jobber proaktivt

-En av grunnene til at Kongsberg Defense and Aerospace mottar Akan-prisen 2017 er blant annet fordi de jobber svært systematisk med forebygging av avhengighetsproblematikk. I tillegg legges det til rette for god informasjonsutveksling og læring, samt kompetanseheving blant ledere, vernetjenesten og ansatte, sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter.

Rusforebygging er en investering i arbeidsmiljøet

I 2017 er det 22 gang prisen deles ut. Noen tidligere vinnere er Porsgrunn kommune, SAS Ground Handling Services AS, ABC Bakken barnehage og Veidekke ASA. Rusforebyggende arbeid er en god investering i arbeidsmiljøet

-Etter mange år med utdeling av denne prisen ser vi at vinnerne kommer fra svært ulike bransjer og størrelser. Men dette viser bare at rusforebygging er relevant for de fleste virksomheter. Det å jobbe rusforebyggende høster gevinster som et bedre arbeidsmiljø, produktivitet, skjerpet sikkerhet og styrket omdømme. I tillegg vil det å jobbe med arbeidsmiljøet og holdninger gjøre det lettere å si ifra ved bekymringer, avslutter Ege.

Equinor-virksomhet er vinner av årets Akan-pris20.11.2018 13:00Pressemelding

Regjeringsforhandlingene: – KrF har en unik mulighet til å sette rusforebygging på kartet6.11.2018 13:36Pressemelding

– KrF har programfestet at partiet skal styrke arbeidet til Akan kompetansesenter. Dette feltet har kommet i skyggen så langt i regjeringsforhandlingene. Nå har partiet en gylden mulighet til å ta fram disse spørsmålene igjen, og gjennom regjeringsforhandlingene vise at partiet fortsatt tar forebygging av rus og avhengighetsproblematikk på alvor, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.