Akan gir ut ny veileder i rusforebygging til norske virksomheter

Akans metodeperm er nå tilgjengelig i ny og kortere utgave. Oppdatert forskning og erfaringer fra arbeidslivet er inkludert i den nye veilederen som er et godt supplement til de som allerede jobber forebyggende og til de som vil begynne.

Akan kompetansesenters mandat er å forebygge rus og avhengighetsproblematikk i det norske arbeidsliv. Ved utgangen av tredje kvartal i år hadde kompetansesenteret gjennomført 305 oppdrag (kurs, møter, innlegg), hvilket innebærer en økning på 100 oppdrag sammenlignet med samme periode i fjor. Oppdragene har fordelt seg på 160 virksomheter på tvers av bransjer:

«Å jobbe rusforebyggende bidrar til positive gevinster som sikkerhet, trivsel, arbeidsevne og et styrket omdømme», sier Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter. I tillegg kan det utgjøre en forskjell for enkeltpersoner.

Oppdrag, kurs og henvendelser til Akans veiledningstelefon bekrefter at rusforebygging er et etterspurt tema, og veilederen bidrar til å fylle det informasjonsbehovet for arbeidslivet:

«I den nye veilederen legger vi større vekt på å beskrive at den enkelte bedrift selv må diskutere sine holdninger til hva som er akseptabel bruk av rusmidler og spill, og hva som er uakseptabel bruk. Disse grensene vil se forskjellige ut ifra størrelse, bransje, intern kultur, verdier og arbeidsoppgaver som utføres der», forteller Camilla Lynne Bakkeng, seniorrådgiver og fagansvarlig i Akan kompetansesenter.

Den nye veilederen er tilgjengelig på www.akan.no

«Du, av alle» – sykepleiere som har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen17.11.2016 11:47Pressemelding