Akademikerne har rundet 200 000 medlemmer

Denne måneden bikket Akademikerne, med sine 13 medlemsforeninger for folk med høy utdanning, for første gang 200 000 medlemmer.

- I et arbeidsmarked som endrer seg raskt er jeg overbevist om at det er viktigere enn noen gang å være organisert. Man står sterkere i forholdet til arbeidsgiver når man har en fagforening i ryggen, sier leder i Akademikerne, Kari Sollien.

Akademikerne har siden oppstarten for 20 år siden hatt en nærmest uavbrutt vekst hvert år. Akademikerne vokser nå tre ganger raskere enn LO og er nesten like store som YS.

- Akademikerne vil fortsette å jobbe for gode lønns- og arbeidsvilkår, med både trygge rammer og fleksibilitet i jobben. Det er utrolig viktig med sterke organisasjoner for å sikre et godt arbeidsliv i årene som kommer. I tillegg skal vi  fortsette arbeidet for høy kvalitet i hele utdanningssystemet og god tilgang til utdannelse for alle, sier Sollien.

Akademikerne består av Legeforeningen, Tannlegeforeningen, Psykologforeningen, Veterinærforeningen, Juristforbundet, Samfunnsviterne, Samfunnsøkonomene, Tekna, Afag, Lektorlaget, Krigsutdannede offiserers landsforening, Naturviterne og Econa.

Kari Sollien, leder av Akademikerne
Kari Sollien, leder av Akademikerne