Akademiet Norge

Akademiet har fått medhold i ankesaken mot Kunnskapsdepartementet

Akademiet Drammen og Akademiet Ålesund har fått medhold i de vesentligste deler av sin klage mot Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet sitt tilsyn av skolene i 2011. Staten er også dømt til å betale 100% av saksomkostningene til Akademiet Drammen og 75% av saksomkostningene til Akademiet Ålesund.

Kjetil Eide (t.v) og Jan Ove Otterlei (t.h.) i Akademiet, sammen med advokat Bjørn Stordrange.

- Vi er glade for at lagmannsretten har tatt våre argumenter seriøst og anvendt disse på lovverket på en måte som langt på vei oppveier tilsynsmyndighetenes systematiske feilvurderinger i denne prosessen, sier daglig leder i Akademiet Norge, Kjetil Eide.

Lagmannsretten anerkjenner med denne dommen Akademiets oppbygning og interne systemer som fornuftige og rasjonelle, og at dette igjen kommer elevene til gode. Dette er i tråd med Akademiets grunntanke om å være innovatører i skolesektoren i Norge.

Dommen fra lagmannsretten ansvarliggjør tilsynsmyndighetene for sine feilvurderinger.

Dommen konkluderer også med ”Departementet bør overveie å fastsette nærmere retningslinjer for transaksjoner med nærstående og vurdering av markedspris. Dette kan bidra til å øke forutberegneligheten for skolene.”

Daglig leder for Akademiet Norge, Kjetil Eide, uttaler at - Vi er svært glade for at lagmannsretten har opphevet KD sitt vedtak. Nå håper vi å kunne fokusere for fullt på å utvikle våre skoler videre slik at vi kan skape enda bedre læringsmiljø for våre elever.

Advokat Bjørn Stordrange, som sammen med advokat Henrik Grung, førte saken for skolene, mener dommen er en fin og berettiget oppreisning for den belastning staten har påført de to skolene de siste årene. De erfarne advokatene karakteriserer departementets oppførsel som utilbørlig" mot det, som også dommen klart synliggjør, er velstrukturerte og gode skoler.

Bilder

Daglig leder i Akademiet Norge, Kjetil Eide.

Om Akademiet Norge

Akademiet Norge
Skogliveien 4, Bygg C
3047 Drammen

922 36 600http://www.akademiet.no/

Akademiets videregående skoler tilbyr elevene et unikt studietilbud gjennom høyt kvalifiserte lærere, moderne undervisningsformer og gode tekniske hjelpemidler. Akademiet videregående skole i Drammen har i årene fra 2011 – 2014 tronet suverent på førsteplass som Norges høyest rangerte videregående skole på Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse.

Akademiet Privatistskole og Akademiet Nettstudier tilbyr privatistundervisning til de som trenger å ta opp fag fra videregående eller mangler generell studiekompetanse. Vår privatistskole er kjent for eksamensrettede kurs med engasjerte lærere og et gjennomarbeidet pedagogisk opplegg. Privatistelever får også en karaktergaranti - bedre karakter eller pengene tilbake.

I tillegg tilbyr Akademiet utveksling i utlandet for videregående-elever gjennom vår partnerorganisasjon Heltberg International. Vi tilrettelegger også for privatundervisning ved stadig flere av våre skoler.

Følg saker fra Akademiet Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Akademiet Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Akademiet Norge

Står du uten studieplass? Fristen for oppmelding til privatisteksamen er 15. september. Akademiet Nettstudier hjelper deg å heve snittet så du kommer inn neste år!13.9.2017 12:46Aktuelt

Akademiet opplever en betydelig økning i antallet elever som ønsker å ta opp fag eller oppnå generell studiekompetanse på nett. Bare det siste året er antallet elever doblet. Akademiet Nettstudier tilbyr faglig oppdaterte og eksamensrettede nettkurs, rettet inn mot privatisteksamen i det enkelte fag. Alt kursinnhold er digitalt og blir presentert i en enkel og forståelig struktur.

Norges beste skole? Akademiet og Heltberg i Drammen driver fremtidsrettet skole31.8.2017 15:50Pressemelding

Heltberg Private Gymnas og Akademiet Videregående Skole i Drammen fikk denne uken besøk av stortingsrepresentant for Høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani. Skolene viste hvordan de driver fremtidsrettet skole, med fokus på læringsmiljø og gjennomføring. Politikerne fikk full omvisning av elever ved skolene, som også fortalte om sin skolehverdag og hvordan de opplever at det er å være elev ved Heltberg og Akademiet.