AirBridgeCargo setter inn mer fraktkapasitet for norsk sjømat fra Avinor Oslo lufthavn

Fra tirsdag 28. mai øker AirBridgeCargo en tredje ukentlig fraktavgang fra Avinor Oslo lufthavn.

Foto: Avinor

Avgangen retter seg spesielt inn mot sjømateksport til Seoul og Sør-Korea via Moskva i Russland.

- AirBridgeCargo er en viktig del av vår målsetning om å kunne legge til rette for mer fraktkapasitet fra Norge til våre største handelspartnere, sier direktør for flyfrakt i Avinor, Martin Langaas.

- Betydningen av fraktruter er betydelig for Norge og gir tilgang på effektive forbindelser til våre største handelspartnere.

I 2018 transporterte AirBridgeCargo sjømat ut av Norge til en eksportverdi av ca. en halv milliard kroner på sine 2 ukentlige avganger fra Oslo lufthavn.

- Med den nye avgangen er kapasiteten estimert til å øke med ytterligere en kvart milliard kroner i årlig eksportverdi, sier Langaas.

Den nye avgangen skal opereres på tirsdager og vil komme i tillegg til selskapets eksisterende avganger på tirsdag og fredag fra Oslo lufthavn. Det betyr at selskapet på tirsdager vil kunne tilby markedet en kapasitet på nærmere 230 tonn sjømat fra Oslo lufthavn. Ruten vil bli fløyet med verdens største vestlige kommersielle fraktfly, en Boeing 747-8F.

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister. Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

918 15 614 presse@avinor.no

Foto: Avinor

Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende.

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa.