Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

A/S Norske Shell har fått ny leder. Agnete Johnsgaard-Lewis overtar som administrerende direktør etter Rich Denny.

Agnete Johnsgaard-Lewis

Johnsgaard-Lewis er opprinnelig fra Jessheim og er sivilingeniør i kjemi og prosessfag. Gjennom karrieren har hun hatt en rekke tekniske og kommersielle roller i Shells globale virksomhet. Siden hun sist arbeidet i Norge, har Johnsgaard-Lewis ledet forbedringsprogrammer i Brasil og hatt ansvaret for teknologiutvikling og digitalisering i den globale dypvannsporteføljen, som styres fra Houston. Nå flytter hun hjem, og har klare mål om å skape ny vekst for Shell i Norge.

- Det blir ingen dramatiske endringer fra den kursen som er staket ut med Rich Denny. Vi skal drive våre operasjoner trygt og bærekraftig, og forvalte våre langsiktige posisjoner i Ormen Lange og Troll på beste måte. I tillegg ønsker å fornye vår portefølje i Norge. Olje og gass kommer til å være vår hovedvirksomhet i lang tid, men vi  vil også være en partner for Norge i utviklingen av fornybar energiproduksjon og CCS, sier Johnsgaard-Lewis.

Med seg til Stavanger har hun ektemann og to sønner, som fremover kan glede seg over kortere avstand til besteforeldre.

For Rich Denny venter oppgaver ved Shells hovedkontor i Haag.

- Agnete er en fantastisk person og  leder, og jeg er trygg på at virksomheten her er i de beste hender. Samtidig må jeg få takke kolleger og mange gode partnere i industri og samfunn for fantastiske år her, sier Rich Denny, som kom til Norge i 2016.

I løpet av sommeren har A/S Norske Shell også skiftet styreleder. Tor Arnesen har valgt å tre tilbake, og Tom Melbye Eide har tatt over rollen. Melbye Eide er juridisk direktør for Shell´s globale oppstrømsvirksomhet, og kom til selskapet gjennom oppkjøpet av BG-gruppen. Melbye Eide kommer opprinnelig fra Karmøy i Rogaland.

Jan SoppelandDirektør for kommunikasjon og myndighetskontakt, A/S Norske Shell

Jan Soppeland er direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt i A/S Norske Shell. Soppeland har kontorsted i Stavanger.

+47 93 61 22 22jan.soppeland@shell.com

Agnete Johnsgaard-Lewis

+47 51693000http://www.shell.no

Shell har vært i aktiv i Norge i over 100 år. A/S Norske Shell sin kjernevirksomhet i dag er leting etter, og produksjon av olje og gass på den norske kontinentalsokkelen. Shell er operatør for Ormen Lange og Knarr, og er teknisk tjenesteyter for daglig drift av Nyhamna Prosessanlegg på Aukra. Shell er også medeier i flere andre produksjonslisenser på norsk sokkel. I tillegg er Shell aktiv partner i CCS-initiativene Northern Lights og Teknologisenteret Mongstad.

Shells hovedkontor i Norge ligger i Sola kommune, nær Stavanger.