Agder Energi på Arendalsuka: Verdien av kraft

I dag inviterer Agder Energi til en dag spekket med faglig innhold og gode debatter på Bakeri Jørgensen.

Program, tirsdag 14.august 2018:

Kl.08.30-09.00: Frokost serveres

Kl.08.50-09.00: Velkommen ved konsernsjef Tom Nysted

Kl. 09.00-09.30: Vær som varer
Noen værsituasjoner krever mer av oss enn andre. Vår meteorolog vil dele sine perspektiver på vær som har en tendens til å henge seg opp. I kombinasjon med at været er mer ekstremt gir dette oss utfordringer vi ikke er vant til å håndtere.

• Med: Tarjei Breiteig, avdelingsleder Hydrologi og meteorologi i Agder Energi Kraftforvaltning

Kl. 09.30-10.30: Vannkraft – en mulighet eller et problem?
For å klare overgangen til et fornybarsamfunn vil vannkraften spille en vesentlig rolle. Regulering av vassdrag for kraftproduksjon, med magasiner og overføringer av vann, har en stor samfunnsmessig verdi. Det siste året har flom, snøfall og tørke bydd på flere utfordringer på Sørlandet. Fagmiljøet i Vannkraft vil presentere hvordan vi arbeider for å håndtere vannressursene mest mulig effektivt og skånsomt, som et felles gode, samtidig som motstridende hensyn blir ivaretatt.

• Med: Jakob Hovet, seksjonsleder Eierforvaltning, Bjørgulv Sverdrup Lund, seksjonsleder Produksjon, Sverre Eikeland, seksjonsleder Vedlikehold, Tor Åmdal, senior prosjektleder og Svein Haugland, fagsjef Miljø.

Kl. 10.30-11.00: Hvorfor ikke hogge all skog langs linjene?
Agder Energi Nett har ansvaret for å levere strøm til alle kundene på Agder. Hver dag jobber vi med å forsterke strømnettet for at alle skal ha en stabil strømforsyning i et moderne samfunn. I vinter opplevde mange langvarige strømbrudd som følge av snøtunge trær som falt over strømnettet vårt. Vi vil dele erfaringer fra vinterens hendelser og fortelle om hvilke konkrete tiltak vi ønsker å sette fokus på i årene som kommer. Hva må til for å redusere risikoen for skogrelaterte strømbrudd? Hvordan kan vi finne løsninger sammen som har bred aksept blant skogeierne og samfunnet for øvrig?

• Med: Knut Hoven, direktør i Agder Energi.

Pause

Kl.14.00: Wraps serveres

Kl. 14.00-16.00: Hva vil vi med det smarte nettet?
Vi inviterer til åpent Nettlederforum hvor nettsjefer, politikere og andre sentrale bidragsytere skal diskutere neste generasjons strømnett. Temaet er Nettutfordringer og teknologi: Utvikling av og behov for smarte nett inn i kontekst av det grønne skiftet, og elektrifiseringen av samfunnet.

• Vert: Svein Are Folgerø, Agder Energi Nett
  • Innledere: Kristin Lian, Hafslund Nett, Erling Dalberg, Troms Kraft Nett og Trond Lein, Siemens.
  • Paneldebatt: Innledere, Terje Aasland, (Ap), Gisle Meininger Saudland (FrP) og Ove Flataker (NVE).
  • Ordstyrer: Håkon Taule, THEMA Consulting Group.