AF Gruppen utvider silisiumfabrikk

Tyske Wacker Chemie AG har valgt AF Gruppen som entreprenør for utførelsen av grunnarbeid og oppføring av ny smelteovn i forbindelse med utvidelsen av Holla Smelteverk på Kyrksæterøra.
Holla Smelteverk, Kyrksæterøra

Silisiumet går til Wackers produksjon av silikon og polysilisium, som brukes blant annet i solceller, datamaskiner og telefoner. Anlegget planlegges ferdigstilt i første halvår av 2019. AFs arbeid vil pågå frem til oktober 2018.

Avtalen har en verdi på ca. MNOK 150.

- Vi ser frem til å være med å bygge en av verdens største silikonovner med vår bygg- og anleggskompetanse i tett samarbeid med kunden, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Holla Smelteverk, Kyrksæterøra

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 12 mrd kroner i 2016 og har i dag ca 3600 medarbeidere. AF Gruppen  er notert på Oslo Børs (AFG).