AF Gruppen med sterk vekst

AF Gruppen (AFG) hadde en omsetning i 1. kvartal på MNOK 3 883 (2 662). Dette tilsvarer en omsetningsvekst på 46 %.
Riving av Loran-C i Vesterålen. Foto: AF Gruppen/Fartein Rudjord

Resultat før skatt ble MNOK 194 (142) i 1. kvartal. Dette ga en resultatmargin på 5,0 % (5,4 %). Resultat per aksje ble NOK 1,33 (0,89). Ordrereserven var MNOK 19 451 (15 984) ved utgangen av kvartalet.

AF Gruppen har en meget solid finansiell posisjon. Kontantstrøm fra driften ble MNOK 126 (415) i 1. kvartal. AF Gruppen hadde per 31.3.18 netto rentebærende fordringer på MNOK 1 017 (1 063). Styret foreslår et utbytte på NOK 5,00 (5,00) per aksje for utbetaling 1. halvår 2018.

AF stiller de samme strenge sikkerhetskravene til alle samarbeidspartnere og leverandører som til egne medarbeidere og tall fra underleverandørene inkluderes i skadestatistikken. H-verdien for 1. kvartal var 1,3 (1,1).

AF arbeider systematisk og målrettet for å unngå arbeidsrelatert fravær. Målsettingen er å ha et totalt sykefravær på under 3,0 %. Sykefraværet for 1. kvartal var 3,5 % (3,5 %).

Sverige er etablert som nytt virksomhetsområde i AF Gruppen fra 1.1.2018. Virksomhetsområdet består av enhetene Kanonaden Entreprenad med datterselskaper, Pålplintar, AF Härnösand Byggreturer, AF Bygg Göteborg, AF Bygg Syd og AF Projektutveckling.

- AF Gruppen starter 2018 med solid vekst i både Norge og Sverige. Vi trenger kontinuerlig påfyll av nye kollegaer og opplever stor interesse for både AF Gruppen og vår næring. Nylig publiserte Universum og Karrierebarometeret undersøkelser som viste at ingeniørstudentene opplever AF som den mest attraktive arbeidsgiveren blant entreprenørene i Norge.

-Det er en del av AF-kulturen å være nysgjerrig og se etter nye løsninger. Mulighetene for innovasjon og bruk av digitale verktøy i byggeprosessen er nesten ubegrensede. Forbedring av eksisterende prosesser er en naturlig del av vår prosjektdrift og nøkkelen til økt produktivitet og kvalitet. Samtidig gjør innovasjon og digitalisering oss mer attraktive som arbeidsgiver for de skarpeste hodene. For å styrke konkurransekraften ytterligere, har AF bygget en organisasjon som arbeider dedikert med å øke innovasjons- og digitaliseringstakten samt å legge til rette for nye forretningsmodeller. AF har også, i samarbeid med OBOS, etablert en egen venture-satsing rettet mot innovative oppstartsselskaper i bygg- og anleggsbransjen. Ambisjonen er å legge til rette for at gode teknologiløsninger kan realiseres, sier konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen.

Riving av Loran-C i Vesterålen. Foto: AF Gruppen/Fartein Rudjord

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 13,7 mrd kroner i 2017 og har i dag ca 3800 medarbeidere. AF Gruppen  er notert på Oslo Børs (AFG).