AF Gruppen kjøper byggerettigheter sentralt i Gøteborg

AF Gruppen kjøper den tidligere kontorbygningen til det gamle Eriksbergs-verftet på Celsiusgatan i Göteborg. Selgeren er det kommunale utviklingsselskapet Älvstranden Utveckling AB.
Eriksbergs-verftet på Celsiusgatan i Göteborg

Kjøpet omfatter også en tilhørende byggerettighet mot Östra Eriksbergsgatan, der AF Projektutveckling planlegger å bygge ytterligere ca. 30 leiligheter samt sentrumslokaler og garasje.

Kjøpesummen for byggerettighetene er MSEK 101. Byggeplanen ventes å tre i kraft i 2018.

- Planen er å bygge om den gamle, fine mursteinsbygningen på ca. 8 000 m2 til drøyt 100 attraktive leiligheter. Byggeplanen tillater et påbygg på tre etasjer, som alle får fantastisk utsikt over vannet, sier Andreas Rydbo, VD for AF Gruppen Sverige.

- Med kjøpet av de attraktive byggerettighetene fortsetter AF Gruppen å vise at vi kan og vil bidra til utviklingen av Göteborgs nye bykjerne, sier Bård Frydenlund, konserndirektør for Sverige.

I fjor inngikk AF Gruppen en avtale om å utvide byggerettigheten på sentralt beliggende Skeppsbron, som skal bli Göteborgs nye møteplass på kaien ved Göta älv.

Eriksbergs-verftet på Celsiusgatan i Göteborg

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 13,7 mrd kroner i 2017 og har i dag ca 3800 medarbeidere. AF Gruppen  er notert på Oslo Børs (AFG).