AF Gruppen kjøper Betonmast sammen med ledelsen i Betonmast

AF Gruppen ASA har, gjennom Betonmast Holding AS, et selskap som eies 66 prosent av AF Gruppen og 34 prosent av ledelse og tidligere aksjonærer i Betonmast, inngått avtale med styret i BetonmastHæhre om kjøp av 100 prosent av aksjene i Betonmast-konsernet.

Morten Grongstad, adm. direktør i AF Gruppen (t.v.) og Jørgen Evensen, adm. direktør i Betonmast

Kjøpet er betinget godkjenning av generalforsamlingen i BetonmastHæhre som er planlagt gjennomført den 16. september. Aksjonærer som representerer 66 prosent av aksjene i BetonmastHæhre har forpliktet seg til å stemme for transaksjonen. Kjøpet er videre betinget en begrenset due diligence og at transaksjonen blir godkjent av konkurransemyndighetene. Transaksjonen forventes gjennomført i oktober 2019.

Betonmast-konsernet har ca. 1 000 ansatte og består av totalt 16 selskaper i segmentene Betonmast Norge, Betonmast Eiendom og Betonmast Sverige. Selskapene hadde en omsetning på MNOK 6 942 og et resultat på MNOK 217 i 2018.

- Betonmast har hatt en formidabel vekst siden oppstarten i 2006 og er et veldrevet selskap med kompetente medarbeidere og ledelse, spennende prosjekter, sterk vekst, god lønnsomhet og solid ordrereserve. AF Gruppen har et langsiktig og industrielt mål med eierskapet, og vi har som intensjon å være en aktiv eier. Med vår inntreden håper vi å kunne tilføre kompetanse og innsikt som kan bidra til å øke verdiskapingen i selskapet på kort og lang sikt. Vi mener at dette er en veldig god løsning for selskapet, medarbeiderne og kundene, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Prosjektporteføljen i Betonmast-konsernet omfatter alt fra større boligprosjekter til nærings- og offentlige bygg. Betonmast-konsernet er en betydelig aktør innen bygging for offentlig sektor og besitter spesialkompetanse på prosjektutvikling og samspillskontrakter.

Avtalt pris på aksjene er på MNOK 2 075. Ledelse og tidligere aksjonærer i Betonmast finansierer sin andel av kjøpet gjennom tilførsel av MNOK 352 i egenkapital til Betonmast Holding. AF Gruppen finansierer resten av kjøpesummen gjennom en kombinasjon av egenkapital og lån. AF Gruppen finansierer kjøpet gjennom eksisterende lånerammer i AF Gruppen samt ved å benytte eksisterende styrefullmakt til å gjennomføre en rettet emisjon på MNOK 400 mot selskapets fire største aksjonærer, OBOS BBL, ØMF Holding AS, Constructio AS og Folketrygdfondet, som har forpliktet seg til å tegne de nye aksjene. Den rettede emisjonen forventes gjennomført ved gjennomføring av kjøpet til tegningskurs tilsvarende børskurs på dette tidspunktet. Styret vil legge til rette for likebehandling av alle AF-aksjonærer og vil således foreslå for en ekstraordinær generalforsamling som styret innkaller til, at det vedtas en reparasjonsemisjon overfor de øvrige aksjonærene i selskapet per generalforsamlingstidspunktet til samme kurs som i den rettede emisjonen.

AF Gruppen ønsker at alle ansatte i Betonmast som i dag har eierandel i BetonmastHæhre AS skal fortsette sitt eierskap i Betonmast Holding. Etter at kjøpet er gjennomført, vil Betonmast Holding tilby aksjer til disse aksjonærene til samme betingelser som Betonmast Holding betaler i transaksjonen. Det forventes at AF Gruppen etter dette vil opprettholde en eierandel i størrelsesorden 60 prosent.