Advarsel: Fallrisiko ved bruk av SUNDVIK stellebord/kommode

IKEA oppfordrer innstendig alle kunder som har SUNDVIK stellebord/kommode om å sikre den nedfellbare delen med de inkluderte sikkerhetsbeslagene. Hvis de er kommet bort eller mistet, ta kontakt med IKEA for å motta nye gratis.

IKEA har mottatt tre rapporter om tilfeller der den nedfellbare delen på SUNDVIK stellebord/kommode har løsnet og barnet har falt ned fra stellebordet. I disse tilfellene har ikke sikkerhetsbeslagene blitt brukt i henhold til instruksjonen.

«Sikre og trygge produkter har alltid høy prioritet hos IKEA og vi er svært lei for å høre om disse tilfellene, men glad for at alle barna så vidt vi har fått vite, har det bra idag. IKEA har nå foretatt forebyggende tiltak og vil ytterligere forbedre produktkommunikasjonen», sier Children’s Business Area Manager Emelie Knoester.

IKEA har sett at kunder har en tendens til å bruke produktet som et sammenleggbart stellebord på daglig basis, uten å bruke sikringsbeslagene til å låse bordet med, slik instruksjonen viser. Tanken med produktet er at det etter bleiestadiet kan gjenbrukes som et oppbevaringsmøbel i mange år fremover ved å brette inn stellebordet igjen og feste det på plass med det inkluderte festet.

Som et forebyggende tiltak ber IKEA alle kunder som har SUNDVIK stellebord/kommode og som har forlagt eller mistet sikkerhetsbeslagene, om å ta kontakt med IKEA for å motta nye beslag gratis. IKEA krever ikke kjøpsbevis for varen, som for eksempel kvitteringen.

IKEA har tillit til at produktet er sikkert, når det benyttes slik det er ment og i samsvar med de vedlagte instruksjonene.

Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører for kundene våre.

Besøk IKEA.no eller ring IKEA på 915 02 340 for mer informasjon.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.