Advarer unge mot sydenvoldtekter

Hvert år melder unge sydenturister at de er blitt voldtatt på feriestedet sitt. Nå advarer forsikringsbransjen.

Ungdommens sydenferie med gode venner blir fort stemplet som rølpetur og partyferie. Illustrasjonsfoto.

Det er strålende sol og bølgeskvulp, men også billig sprit og hemningsløs festing. Ungdommens sydenferie med gode venner blir fort stemplet som rølpetur og partyferie.

- De unge må ta ansvar for seg selv og ta vare på hverandre, uansett hvor de drar, sier Heidi Tofterå Slettemoen som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Mye alkohol
For stadig yngre reisende er ferie ikke bare ensbetydende med strandliv, men også med uteliv og fri flyt av alkohol.

- Det hender det blir vanskelig å skjønne hvor grensene går for hva som er frivillig og ufrivillig. Dessverre er det noen som utnytter at unge drikker seg fulle, og det kan ende med voldtekt, sier Slettemoen.

Forsikringsbransjen ønsker ikke å skremme, men realiteten er at de hvert år får melding om et tyvetalls voldtekter der unge er blitt voldtatt på feriestedet sitt. Bransjen antar det er store mørketall, fordi mange verken forteller om slike overgrep, eller melder voldtektssaker på forsikringen.

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har tidligere rapportert at 9,4 prosent av norske kvinner og 1,1 prosent av norske menn svarer at de har blitt utsatt for voldtekt minst en gang i løpet av livet. Kun 11 prosent anmeldte saken og 29 prosent hadde aldri fortalt om voldtekten til noen andre.

Partysteder
- De fleste meldingene kommer fra de tradisjonelle partystedene der mange ungdommer samles og drikker mye, sier hun. Tidligere år har Tyrkia, Bulgaria og partysteder som Magaluf og Agia Napa vært på voldtektstoppen.

- Skulle ferien få et så dramatisk utfall, kan reiseforsikringen hjelpe deg å hente ned foreldrene dine, eller med hjemtransport, i tillegg psykologhjelp på stedet og etter hjemkomst, sier kommunikasjonssjefen i Frende.

I en voldtektssak har ikke Frende krav om at du skal kontakte politiet. Hendelsen blir som oftest godt nok dokumentert i journalen fra lege eller sykehus.

- Alt av lege- og behandlingsutgifter er også dekket, understreker Slettemoen.

Fraråder partysteder
Reiseforsikringen har derimot unntak for inntak av rusmidler eller andre farlige stoffer.

- Havner du på sykehus med alkoholforgiftning og må pumpes, må du som regel dekke utgiftene selv, advarer Slettemoen. Hun tror ikke ungdom flest bruker sommeren sin på fylla i syden, men forsikringsselskapet fraråder at de unge reisende reiser til de heftigste partystedene alene.

Ta ansvar
- Vi håper foresatte tar en prat med ungdommen før de legger ut på tur, og at de som reiser sammen gjør klare avtaler med hverandre. Les dere opp på reisemålet og forholdene der, og snakk sammen om hva andre har opplevd og hva de bør unngå, sier Slettemoen.

- Vårt klare råd er at du ikke går alene om natten, gå minst to eller tre sammen, og sørg for å passe godt på glasset ditt!

Heidi Tofterå Slettemoen er kommunikasjonssjef i Frende.