Designindustrien - Norsk industri

Advarer mot giftige møbler i hjemmet

Det er uvanlig i Norge, men en rekke utenlandske produsenter bruker giftige, kjemiske flammehemmere i møbler og tekstiler til hjemmet. – Vi må få et EU-regelverk som forbyr slike potensielt dødelige gifter, mener designindustrien i Norsk Industri.

– Disse kjemiske flammehemmerne er ren gift. De er svært skadelig for både helse og miljø. Likevel er giftene akseptert i flere EU-land, sier Egil Sundet, bransjesjef for Designindustrien i Norsk Industri.

Flammehemmere skal i utgangspunktet gjøre produktene mindre brennbare. Problemet er at det er lite som tyder på at de faktisk virker. Men det stopper ikke der. Kjemikalene som brukes har også mange negative helseeffekter. Bare å oppholde seg i rom med møbler behandlet med flammehemmere kan blant annet øke kreftfaren, redusere fruktbarheten hos kvinner og gi barn lavere fødselsvekt, redusert evne til oppmerksomhet, utfordringer med motorikk og koordinasjon og lavere IQ.

Ikke felles regelverk
De fleste land har gått bort fra krav som leder til bruk av flammehemmende kjemikalier, men i mangel av et europeisk regelverk er det opp til hver enkelt anbudsgiver i hvert enkelt land, å sette egne krav. I flere land brukes til og med krav om flammehemmende kjemikalier for å beskytte lokale produsenter mot konkurranse. Resultatet er et lappeteppe av regler en møbelprodusent må forholde seg til, og at en rekke produsenter får fortsette å bruke giften.

– Vi kan ikke akseptere at folk blir forgiftet av sin egen sofa! Eller gardinene i stua. Kjemikalene gir alvorlige helseskader, og brytes ikke ned. Har du først hatt et møbel i hjemmet ditt som er behandlet vil vi kunne måle rester av kjemikalene i lang tid, sier Sundet.

I tillegg til å være dødelig giftige, fører også de kjemiske flammehemmerne til at produktene etter sin levetid må deponeres som farlig avfall for å unngå skader på dyr, mennesker og miljø.

Tar opp kampen mot giften
Rundt 60 000 nordmenn jobber i ferdigvareindustrien, som omsetter for over 120 milliarder kroner i året. Både helse- og miljøaspektet er blitt kjennetegn for norsk møbelproduksjon.

– I Norge har vi lang tradisjon for å lage rene og naturlige kvalitetsmøbler som selges på det internasjonale markedet. Et regelverk der norske bedrifter tvinges til å bruke giftige kjemikalier vil ødelegge norsk ferdigvareindustri, forteller Egil Sundet.

Norsk møbelindustri leder nå an i et europeisk initiativ for å få slutt på bruken av flammehemmende kjemikalier i møbler. Tidligere i høst møtte møbelindustrien, sammen med helse- og miljøorganisasjoner, brannmenn og fagforeninger, europeiske beslutningstakere i Brussel.

– Frem til et forbud er på plass vil jeg anbefale folk å spørre i butikken om produktene er behandlet med flammehemmende kjemikalier, slik at vi unngår gift i hjemmene våre, oppfordrer Sundet.

Egil Sundet
Bransjesjef i Designindustrien

E-post: Egil.Sundet@norskindustri.no.

Om Designindustrien - Norsk industri

Designindustrien - Norsk industri
Middelthunsgate 27

23088800

Norsk Industri Designindustri er en bransje- og serviceforening for norske leverandører av designprodukter, blant annet innen møbler og interiørprodukter til bolig- og kontraktsmarkedet. Vår visjon er å styrke medlemmenes konkurransekraft.

Bransjeforeningen er del av Norsk Industri, og er også en arbeidsgiverforening. Som medlem av bransjeforeningen blir du del av en sterk enhet med kraft til å forandre, sette dagsorden i debatten og skape bedre forutsetninger for at vår industri skal vokse.

Følg saker fra Designindustrien - Norsk industri

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Designindustrien - Norsk industri på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.