Advarer mot blåmandag etter Black Friday

Det kan lønne seg å handle med kredittkort på Black Friday, men husk at regninga kommer, råder Finans Norge og Forbrukerrådet.
BETAL TILBAKE: – Det gjelder det samme på Black Friday som alle andre dager i året: du kan handle med kredittkort dersom du vet at du kan betale tilbake pengene du bruker når fakturaen kommer, sier Gry Nergård i Finans Norge til Dinero.no. Foto: Artem Bali

Førstkommende fredag går Black Friday nok en gang av stabelen. Det var først i 2010 at den norske handelsstanden trykket den amerikanske tradisjonen til sitt bryst, men siden den gang har stadig flere kastet seg på bølgen.

Også kundene ser ut til å nyte godt av denne elleville tilbudsdagen; i fjor slo vi alle rekorder i kortbruk med en omsetning på 3,6 milliarder kroner spredt ut over 8,7 millioner separate korttransaksjoner. Forbrukerrådet anslår i en undersøkelse at rundt halvparten av befolkningen handler elektronikk, hvitevarer og det som måtte være på billigsalg denne dagen, og mange betaler med kredittkort. Det kan by på både fordeler og ulemper.

Kredittkort: Mange fordeler, men regninga kommer

At kredittkort gir flere fordeler enn et sedvanlig debetkort er en kjensgjerning. Med hjemmel i finansavtaleloven har du flere rettigheter gjennom bruk av kreditt, blant annet reklamasjonsrett ovenfor kredittyter om man kommer i tvist med et utsalgssted eller om butikken du har handlet i slås konkurs. I tillegg gir også kredittkort et større sikkerhetsnett mot svindel og misbruk.

– Å handle med kredittkort gir en ekstra trygghet ved at man kan reklamere til kredittkortleverandøren hvis man for eksempel ikke får den varen du har bestilt eller dersom varen ikke kommer, forklarer Jorge B. Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet, til Dinero.no om handel på nett med kredittkort.

Det statlige forvaltningsorganet Forbrukerrådet har blant annet ansvaret for å veilede forbrukere og megle i tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.

– De som handler på kreditt må nøye vurdere om de klarer å betale tilbake kreditten og når de klarer å betale tilbake, legger Jensen til.

Dette er forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge, Gry Nergård, enig i. Finans Norge er finansnæringens hovedorganisasjon, og representerer nærmere 240 finansbedrifter med 50 000 ansatte sammenlagt.

– Det gjelder det samme på Black Friday som alle andre dager i året. Du kan handle med kredittkort dersom du vet at du kan betale tilbake pengene du bruker når fakturaen kommer, sier hun til Dinero.no.

Kredittkort har vanligvis en rentefri periode på inntil 45 dager, noe som betyr at du ikke trenger å betale renter på beløpet du bruker i løpet av den aktuelle perioden. Unngår du å betale innen forfallsdatoen må du derimot belage deg på å betale renter på renter for hver dag du ikke betaler. Skal kuppet du gjør på Black Friday være verdt besparingen, bør du derfor betale regningen så fort det lar seg gjøre – og aller helst før renta løper.

Gjør et kupp ved å kjøpe nå og betale senere

Med den nevnte rentefrie perioden har du med et kredittkort – i tillegg til å nyte godt av lovfestede rettigheter – også muligheten til å handle nå og betale senere. På denne måten kan du slå til på gode tilbud selv når du ikke har penger disponibelt på brukskonto. Dette kan du potensielt spare store summer på.

– Fordelen er at du kan få kjøpt noe til bra pris du har planlagt men ikke har råd til å kjøpe før lønna kommer eller etter at du har fått de pengene du har ønsket deg til jul, sier Nergård i Finans Norge.

– Ulempen kan være at du blir revet med og kjøper noe annet, mer eller dyrere enn du ellers ville gjort når det er en slik dag. Hvis du har kjøpt mer enn du burde og ikke kan betale når regningen kommer, har du et problem, legger hun til.

Som forbruker bør du også sammenligne prisene på produktene du har tenkt å kjøpe i god tid før Black Friday, slik at du vet at du faktisk slår til på et godt tilbud og ikke kjøper katta i sekken.

Tommelfingerregelen for å benytte seg av kredittkort på Black Friday er dermed enkel:

– Planlegg hva du skal kjøpe, sjekk priser og husk at regningen skal betales!