Adolf Ratzka får Stolthetsprisen

Uloba tildeler Adolf Ratzka Stolthetsprisen 2017 fordi han er en rollemodell og inspirator for funksjonshemmede i hele verden, og for arbeidet han har gjort for å å styrke Independent Living-bevegelsen i Europa.

Uloba – Independent Living Norge SA deler hvert år ut Stolthetsprisen til en enkeltperson eller gruppe som har gjort en særskilt innsats for å skape likestilling for funksjonshemmede.

Adolf Ratzka bragte med seg ideen om personlig assistanse da han flyttet fra USA til Sverige. Personlig assistanse (i Norge kalt BPA – Borgerstyrt/Brukerstyrt personlig assistanse) er en ordning der funksjonshemmede selv bestemte hvem som skal assistere oss, hva vi skal assisteres med og hvor og når vi skal ha assistanse.

Ratzka bragte Independent Living-ideologien til Skandinavia

Han kom fra den amerikanske Independent Living-bevegelsen. Independent Living-ideologien går ut på at funksjonshemmede skal gjøre frie valg i livet, akkurat som andre. I 1983 var Adolf Ratzka med og dannet Stockholmskooperativet för Independent Living, og seks år senere var han med og stiftet det europeiske Independent Living-nettverket ENIL.

Prisutdeling i Oslo lørdag

«Han har spilt en avgjørende rolle i vår likestillingskamp med sin dedikerte, uredde og sterke vilje. Prisvinneren er fortsatt en viktig rollemodell og inspirator for funksjonshemmede i hele verden,» heter det i juryens begrunnelse.

Og videre:

«Årets prisvinner blir betegnet som Skandinavias far til personlig assistanse – og har, gjennom Bente Skansgård hatt direkte betydning for oss som har personlig assistanse i Norge, i dag.»

Stolthetsprisen deles ut lørdag 17. juni klokka 12.30 på Jernbanetorget i Oslo, etter Stolthetsparaden.

For å gjøre intervjuavtaler med prisvinneren eller med Ulobas generalsekretær Vibeke Marøy Melstrøm, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Helge Olav Haneseth Ramstad på telefonnummer (+47) 468 08 111.

Uloba handler om å skape en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse og deltar på alle samfunnets arenaer. Våre tjenester og unike kompetanse gir funksjonshemmede mulighet til å ta ansvar for eget liv. Vårt politiske arbeid skal endre samfunnets oppfatning av funksjonshemmede, og samtidig ende funksjonshemmedes oppfatning av seg selv.