Ada Hegerberg tar pause fra landslaget

Ada Hegerberg ønsker å ta en pause fra landslaget. – Det kom som lyn fra klar himmel, sier landslagssjefen.

Landslagssjef Martin Sjögren og toppfotballsjef Nils Johan Semb vil være tilgjengelige for media i NFFs resepsjon på Ullevaal Stadion fra klokken 17.15 til 18.00 i dag.

Ada Hegerberg har gitt landslagssjef Martin Sjögren beskjed om at hun ønsker en pause fra landslaget på ubestemt tid. Hun begrunner det blant annet slik i sin pressemelding:

«Skal landslaget oppnå de målsettinger og resultater landslagsledelsen har satt seg kreves det etter min oppfatning forbedringer på flere områder, både i planleggingsarbeidet, i gjennomføringsfasen og i oppfølgingen.»

- Dette kom som lyn fra klar himmel, og jeg beklager at hun ønsker en pause fra landslaget. Ada er en viktig spiller for oss, og vi hadde naturligvis forventet at en spiller av hennes kaliber hadde gått foran og vist vei for å revansjere den svake EM-innsatsen. Begrunnelsen hun bruker for å gi seg kom overraskende på meg, siden nettopp planlegging og gjennomføring er et punkt spillerne har gitt meg gode tilbakemeldinger på. Når det er sagt, så er det viktig for meg som landslagssjef å være ydmyk og i konstant jakt på forbedringspunkter, sier landslagssjef Martin Sjögren.

Foruten landslagssjef Martin Sjögren, deltok toppfotballsjef Nils Johan Semb og NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt på et møte med Ada i Frankrike for få dager siden.

- Det er beklagelig at vi mister en stor profil og god spiller. Vi hadde trodd og forventet at Ada ville bidra til å slå tilbake mot kritikken mot landslaget, og gått i bresjen for å snu motgang til medgang sammen med lagvenninnene sine i VM-kvaliken. Vi er skuffet over at hun ikke lenger er motivert for å spille for Norge, sier toppfotballsjef Nils Johan Semb.

Martin Sjögren er den første til å innrømme at dette er en nyhet han skulle vært foruten foran en ny VM-kvalifisering der bare det beste laget kvalifiserer seg til VM-sluttspillet.

- Enhver landslagssjef ønsker å ha med de beste spillerne. Nå starter vi VM-kvaliken hjemme mot Nord-Irland og Slovakia uten at Ada er med i planene. Men jeg har en revansjesugen og motivert gjeng etter EM-sluttspillet i sommer, og vi skal bite godt fra oss også uten Ada. Er du ikke motivert for å spille for landslaget, så skal du heller ikke spille for landslaget, sier Martin Sjögren.