ACCIONAS ELBIL STILLER PÅ STARTSTREKEN I BAJA ITALIA

Acciona 100 % ecopowered ble den første helektriske bilen til å fullføre Paris-Dakar. Nå stiller den på startstreken under Baja Italia som den første elbilen i et FIA-rally i Europa.

Bilen føres av Andrea Peterhansel fra Tyskland med Emma Clair fra Frankrike som navigatør/andresjåfør. Peterhansel har kjørt Paris-Dakar ti ganger, mens Clair er regjerende Baja TT-verdensmester.

Baja Italia består av tre etapper på til sammen 800 kilometer på grusveier nordvest i Italia. Løpet er på racingkalenderen til FIA, det det internasjonale motorsportsforbundet, og gjennomføres for 24. gang i år. I år er det for første gang opprettet en egen klasse for elbiler for å gjøre plass til Acciona 100 % EcoPowered, som blir den første utslippsfrie bilen noensinne i et europeisk FIA World Cup for Cross Country-rally.

Deltagelsen er nok et bevis på at Acciona tar sin forpliktelse om å bidra til fornybarsamfunnet på alvor. Ved å kjøre en elbil gjennom enormt krevende forhold i et rally får man testet og videreutviklet teknologier som senere kan tas i bruk i konvensjonelle kjøretøy.

Acciona 100 % EcoPowered fullførte tidligere i år Paris Dakar som den første elbilen noensinne. Bilen er et resultat av mer enn fem års forskning og utvikling. Den er verdens mest kraftige elbil, med en synkron elmotor på 250 kW med et maks dreiemoment på 800 Nm. Motoren mates fra åtte hurtigladbare litium-batterier, som tilføres konstant tilføres energi fra et solpanel på bilens tak på 100 W.

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet.