ACCIONA VOKSER INTERNASJONALT

• ACCIONA kjøper australsk ingeniør- og entreprenørselskap til en verdi av 1,7 milliarder kroner • Avtalen bidrar til ACCIONAs planlagte vekst i det australske markedet, der det skal investeres over 800 milliarder kroner i infrastrukturprosjekter de neste ti årene.

ACCIONA has inngått en oppkjøpsavtale med det australske ingeniør- og entreprenørselskapet Geotech. Avtalen verdsetter Geotech til omtrent 1,7 milliarder kroner (262 millioner australske dollar) og innebærer at Geotech og ACCIONAs Australiavirksomheten slås sammen i et nytt ACCIONA datterselskap; ACCIONA Geotech Holding. ACCIONA kontrollerer 82,4 % av det nye datterselskapet, mens medlemmer av Geotech-ledelsen får en eierandel på 17,6 %.

Avtalen styrker ACCIONAs posisjon i det australske infrastrukturmarkedet, der det skal investeres over 800 milliarder kroner de neste ti årene. Til sammenligning varsler Nasjonal Transportplan norske infrastrukturinvesteringer i størrelsesorden 1000 milliarder over en 12-årsperiode.

ACCIONA har i dag over 33 000 ansatte i mer enn 30 land og har vært til stede i Australia siden 2002, hvor selskapet blant annet designer og bygger veier, togstrekninger, broer og tuneller, samt vind- og solcelleparker.

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet.