ACCIONA signerte kontrakten for nye E6 Ranheim-Værnes

Veiprosjektet er 23 km langt og inkluderer åtte broer og fire tunneler.

Nye Veier har tildelt ACCIONA Construction kontrakten for bygging av nye E6 mellom Ranheim og Værnes i Trondheim-regionen.Prosjektet har et budsjett på ca. 4 milliarder kroner, og det innebærer å utforme og bygge en 23 km lang firefelts-motorvei, hvor åtte kilometer vil gå under jorden gjennom fire tunneler som hver måler mellom en og fire kilometer i lengde.Veistrekningen, som også vil inkludere åtte broer, går delvis langs ruten til eksisterende vei, bortsett fra tunnelene. De skal graves parallelt med de eksisterende. Ved å erstatte tofelts-motorvei med firefelts-motorvei økes mobiliteten i Nord-Trøndelag.Arbeidet begynner i midten av 2019 og fullføres i 2024. Inntil veien gjenåpnes, vil ACCIONA Construction være ansvarlig for trafikkstyring og bygge midlertidige omveier for å opprettholde trafikkflyten mellom de to byene.

ACCIONA får fotfeste i Norge

ACCIONA jobber allerede i Norge med å borre tunnelene i Follobane-prosjektet, landets største samferdselsprosjekt. Her borrer ACCIONA Construction, i konsortium med det italienske selskapet Ghella, to tunneler på 18,5 kilometer for å knytte Oslo og Ski tettere sammen. De to tunnelene, som blir de lengste i Norge, graves frem med fire tunnelborende maskiner (TBM) som kjører samtidig. Tunnelarbeidet omfatter også et underjordisk redningsområde, huler for montering av TBM, nødtunneler, evakueringstunnel, og to transporttunneler som hver måler 400 meter i lengde.

Muligheter i det norske markedet

Nasjonal transportplanen har som mål å bygge et mer moderne transportsystem for å møte fremtidig etterspørsel. I Nasjonal Transportplan søker en også å forbedre motstanden i infrastruktur mot stadig mer krevende værforhold og å redusere CO2-utslipp. Dette er også viktige strategiske prioriteringer i ACCIONAs byggemetoder.

ACCIONA er en ledende leverandør av bærekraftige infrastrukturløsninger og fornybare energiprosjekter over hele verden. Tjenestetilbudet omfatter hele verdikjeden,fra design og utbygging til drift og vedlikehold. Selskapet er til stede i over 40 land, og har forpliktet seg til å bidra til økonomisk og sosial utvikling i de samfunnene selskapet arbeider. ACCIONA har som mål å være ledende i overgangen til en lavkarbonøkonomi gjennom å jobbe etter kriterier for kvalitet og innovasjonsprosesser, og på den måten oppnå effektiv ressursbruk og miljøhensyn i alle sine prosjekter. www.acciona.com