ACCIONA KÅRET TIL VERDENS GRØNNESTE KRAFTSELSKAP FOR TREDJE ÅR PÅ RAD

ACCIONA topper Energy Intelligence sin liste over verdens topp 100 grønne kraftselskaper, rangert basert på CO2-utslipp og installert fornybarkapasitet

For tredje år på rad stikker ACCIONA av med tittelen verdens grønneste kraftselskap i kåringen “New Energy Top 100 Green Utilities” som årlig publiseres av Energy Intelligence, et uavhengig konsulentselskap spesialisert innen energimarkedet.

Kåringen, som publiseres for sjette år på rad, kombinerer en vurdering av selskapenes CO2-utslipp og deres installerte fornybarkapasitet.

De 100 selskapene på listen står til sammen for nesten 55 % av verdens produksjon av elektrisk kraft. Av topp 10-selskapene er fem europeiske, tre kinesiske og to amerikanske. Etter ACCIONA er de grønneste selskapene NextEra Energy (USA), China General Nuclear, Iberdrola (Spain), E.On (Tyskland), EDP (Portugal), Invenergy (USA), China Goudian, Enel (Italia) and China Three Georges.

Rapporten fra Energy Intelligence viser blant annet at utslippene av CO2 fra selskapene på listen var under 500 kg/MWh i fjor for første gang siden kåringen ble lansert i 2012.  Den viser også at de 100 selskapene bidro med 34 GW ny fornybarkapasitet i 2016, og 4 GW kjernekraft. Størstedelen av ny installert kapasitet av fornybar energi kom fra kinesiske (56%) og amerikanske (22%) selskaper.

Til sammenligning gikk den fossilbaserte kapasiteten til disse selskapene ned med 44 GW, hovedsakelig på grunn av investeringer i Europa (65 GW) og USA (18 GW), som er mer enn kapasitetsøkningen i fossile brensler på 38 GW installert i Asia, Afrika og Midtøsten.

Mats Silberg
Mail: msi@morlandjohnsen.no
Mobil: +47 994 17 784

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet.