Amedia

Abonnentene strømmer til Amedias aviser

Del
48 av Amedias 62 aviser har framgang i opplaget i 2016, viser de offisielle opplagstallene for norske aviser som ble lagt fram tirsdag. Med en samlet framgang i opplaget på 1,9 prosent er Amedia årets opplagsvinner.
Vestby Avis og Fredriksstad Blad hadde en betydelig framgang i antallet abonnenter i 2016.
Vestby Avis og Fredriksstad Blad hadde en betydelig framgang i antallet abonnenter i 2016.

Fem Amedia-aviser har mer enn 10 prosents vekst. Vestby Avis topper listen med en framgang på 29,1 prosent, mens Fredriksstad Blad økte opplaget med 14,6 prosent. 

Det er 12 år siden forrige gang de offisielle opplagstallene viste vekst for Amedias lokalaviser.  Framgangen konsernets lokalaviser har skyldes først og fremst en kraftig vekst i digitale abonnement sammenlignet med 2015. 

De offisielle opplagstallene viser hvor mange betalende kunder avisene i gjennomsnitt har hatt det siste året, enten som abonnenter eller som løssalgslesere. Samlet går det norske avisopplaget også i 2016 noe tilbake, men tilbakegangen er mindre enn på mange år. 

De 48 lokalavisene til Amedia som kan vise til plusstall i 2016, utgjør et klart flertall av avisene med vekst i 2016. 

«Framgangen er et resultat av endret strategisk fokus i Amedia hvor hovedfokus er en bevisst satsing på god og relevant lokaljournalistikk. Vi arbeider systematisk med å levere attraktivt lokalt innhold i alle våre lokalaviser. Det er dyktige og engasjerte medarbeidere i redaksjoner over hele landet som skaper det unike innholdet som resulterer i en kraftig abonnementsvekst», sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar. 

Opplagstallene bekrefter den kraftige kundeveksten Amedia har rapportert det siste året. Salget av digitale abonnementsløsninger har forsterket seg gjennom hele 2016. Målt i antall faktiske betalende kunder ved henholdsvis inngangen og utgangen av 2016, er veksten for Amedia-avisene sterkere enn det de offisielle gjennomsnittstallene for antall helårskunder gir uttrykk for.  Ved inngangen til 2017 hadde Amedia-avisene nær 29.000 eller 6,5 prosent flere kunder enn ett år tidligere. I januar var hele 25 prosent, eller 121.000, kunder heldigitale abonnementer. 

Fredriksstad Blad er den Amedia-avisen med sterkest nominell vekst i 2016, med en framgang på 2.282 eksemplarer, fulgt av Nordlys med en økning på 1.389, Drammens Tidende med 997 og Romerikes Blad som øker med 933. 

Målt i prosentvis framgang er veksten størst i Vestby Avis med 29,1 prosent. Fredriksstad Blad øker med 14,6 prosent, mens Røyken og Hurums Avis noterer en framgang på 13,5 prosent. 

«Amedia har satt en ny standard for abonnementssalg og digital innholdsstrategi. Vi har etablert en bærekraftig forretningsmodell der vi setter journalistikken i fokus. Forståelse for lesernes behov og utviklingen av innholdet i tråd med dette er avgjørende for å sikre lokalavisenes framtidige posisjon og rolle som lesernes førstevalg for digitalt innhold,» sier Stokstad. 

Amedias strategi handler både om å gi et attraktivt digitalt innhold hele døgnet og fortsatt utvikling av solide papiraviser. Høy digital rekkevidde sørger for at stadig flere eksponeres for Amedia-avisenes unike innhold. 

Are Stokstad poengterer at strategien med å øke antall betalende kunder og aktive digitale lesere, er avgjørende for å lykkes også i annonsemarkedet framover.  Annonsørene etterspør mer skreddersydde løsninger, som det vil være mulig å tilby dem som følge av kundeveksten og sterk økning i lesingen i innlogget tilstand. 

«Resultatet er at våre lokalaviser blir mer relevante og bygger sterkere relasjoner til både lesere og annonsører,» sier Stokstad. 

Fredriksstad Blad topper listen over antall nye abonnenter, og ansvarlig redaktør René Svendsen beskriver suksessen på denne måten: «Det er fantastisk motiverende for alle oss i Fredriksstad Blad å oppleve den store betalingsviljen det er lokalt for ekte og engasjerende nyheter. Etter 20 år med digital prøving og feiling, så ser vi nå en bærende redaksjonell forretningsmodell på den andre siden av den digitale transformasjonen.» 

Vestby Avis er den avisen med størst prosentvis framgang. Redaktør Mattias Mellquist forklarer suksessen på følgende måte: «Vi har endret oss fra å være aktuell med en papiravis én gang i uka til å bli en dagsaktuell avis på nett. Siden vi innførte betalingsløsning på nett, har vi hatt en digital først-strategi som har gjort oss mer attraktive for langt flere – og yngre – lesere. Årsaken til det gode resultatet er solid innsats fra egen redaksjon, redaksjonelt samarbeid med andre Amedia-aviser, samt god støtte fra konsernet til kampanjer og utviklingen av vårt innhold».

Kontakter

Bilder

Vestby Avis og Fredriksstad Blad hadde en betydelig framgang i antallet abonnenter i 2016.
Vestby Avis og Fredriksstad Blad hadde en betydelig framgang i antallet abonnenter i 2016.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye