Abid Raja friskmeldt- besøkte Født Fri

Abid Raja valgte å besøke Født Fri rett etter å ha blitt friskmeldt. Født Fri leder Shabana Rehman og forfatter Azra Gilani med flere fra frivillige organisasjoner roste politikeren for hans viktige innsats for likestillingsarbeid i Norge.

Dana Manouchehri, Azra Gilani, Rania Al Nahi, Abid Raja, Raime Lima, Anna Bostad, Shabana Rehman

- Vi er stolte av at Abid Raja i regjeringssamarbeid, klarte å styrke frivilligheten, og særlig kampen for likestilling blant minoriteter, sier leder Shabana Rehman

- Dere er grunnen til at jeg er politiker, sa en rørt Abid Raja til aktivistene han møtte hos Født Fri i formiddag.

En engasjert Abid Raja møtte i dag flere frivillige organisasjoner som hadde samlet seg hos stiftelsen Født Fri som Stortingsrepresentanten var fødselshjelper for.

Abid kom etter eget ønske til Født Fri rett etter at han ba om friskmelding. Inntil i dag var han sykemeldt etter en stormfull tid som politiker. Født Fri leder Shabana Rehman tok Abid Raja godt i mot sammen med Dana Manoucheheri, leder for LIM, og Linda Noor, leder for Minotenk.

Bare på et halvt år har Stiftelsen Født Fri som løfter frem individets frihet og kampen mot ære og skamkultuen,vist en enorm aktivitet. Abid ville også høre om de viktige kontaktene Født Fri har etablert med nordiske søsterorganiasjoner og ønsket å invitere til en fagdag om negativ sosial kontroll hvor vi kunne dele de siste erfaringene.

Ny stiftelse, gammel kamp, godt engasjement og sterk idealisme. Dette beskriver langt på vei hva Født Fri er, og skal være. Vi skal arbeide med å motvirke ukultur, uavhengig av hvor den har sin opprinnelse. Og kjempe for at alle får muligheten til å leve frie liv. For å oppnå dette vil vi gå bredt ut via flest mulig tilgjengelige kanaler med vårt opplysningsarbeid. Det innebærer alt fra foredragsvirksomhet, kronikkskrivning og deltakelse i debatter, til å etablere vår egen redaksjon og medieproduksjon, for å bli et fullverdig alternativ til de alternative mediene. Vi vil også tilby kursing og rådgivning til dem som ønsker mer informasjon om, eller økt forståelse for disse problemstillingene. Dette kan være spesielt nyttig for ansatte i offentlige institusjoner, slik at de er bedre rustet til å vite hvordan de skal håndtere ulike aspekt ved problematikken. Det vil også være et fokusområde for oss å hjelpe frem neste generasjon av unge aktivister. Både ved å tilby dem coaching, skrivehjelp og et tilholdssted mens de finner sin egen stemme. Vi håper vi kan være en talentfabrikk som forsyner det offentlige ordskiftet med mange spennende nye debattanter i årene som kommer. Vi er partipolitisk nøytrale, og vi ønsker ikke å bli en del av de ofte fastlåste offentlige samtalene som omhandler temaene vi skal jobbe med. Vårt formål er å kjempe for de gode sakene, og å finne løsninger som hjelper dem som har behov for det. Det forutsetter kompromissvilje og samarbeid på tvers av det politiske spektrum, så vel som evne og vilje til å snakke med ulike typer interessegrupper. Sammen med vårt nettverk av engasjerte støttespillere og gode hjelpere skal vi ta et oppgjør med skamkulturen, og stake ut en kurs mot et åpent og likestilt samfunn. Fremtiden ser FRI ut!