Abelia Open 2018: Etterlyser digitale ledere

– Digitalisering feiler ikke på grunn av teknologien, men manglende teknologisk forståelse hos ledere.

Det sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia. Fredag 8. juni åpner han årskonferansen Abelia Open som i år handler om fremtidens ledelse, og hvordan ledelse endrer seg som følge av teknologisk utvikling.

Blant bidragsyterne på konferansen er finansminister Siv Jensen, konsernsjef Sigve Brekke i Telenor, konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i SINTEF og professor Dag Olav Hessen ved Universitetet i Oslo.

Abelias Omstillingsbarometer viser at norske forbrukere er i verdenstoppen i bruk av teknologi, næringslivet henger noe etter, mens det offentlige har vært langt bak. Offentlig digitalisering ser ut til å ta seg noe opp, men vi ligger fortsatt langt bak land vi bør sammenligne oss med, sier Haugli.

Mangler IKT-kompetanse

– Mye av dette handler om mangel på digitale ledere – både i offentlig og privat sektor. I en undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) svarer 74 prosent av norske styremedlemmer og toppledere at digitalisering i høy grad kommer til å påvirke deres virksomhet betydelig fremover. Men det er bare i underkant av 40 prosent av dem som har definert digitale strategier, sier Haugli.

Han forteller at de tilsvarende tallene for Sverige er 90 og 75 prosent.

– Svenskene har et mer realistisk syn på hvor mye digitaliseringen vil påvirke alle bransjer de neste årene. Tallene viser også at svenske ledere og styremedlemmer er mer digitale, sier Haugli.

Samme tendens er tydelig i undersøkelsen IT i praksis (2017), som viser at det er et stort etterslep på IT-kompetanse blant mellomledere i offentlig sektor.

Tid: Fredag 8. juni 13.00 – 16.00

Sted: Næringslivets Hus, Middelthuns gate 27, Oslo
Mer informasjon: http://www.abelia.no/open

13:00 DEL 1 Fremtidens ledelse

Administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia åpner konferansen

Elise By Olsen (Wallet)
18 år gamle By Olsen representerer internett-generasjonen, og har allerede hatt en lang internasjonal karriere. By Olsen kommer på Abelia Open for å snakke om selvledelse og nye arbeidsformer vi vil se mer av fremover.

Marie Nielsen (Penda) og Trond Riiber Knudsen (TRK Group)
Hva fikk Marie Nielsen til å velge å starte en papirgjenvinningsbedrift i Etiopia og hva ser Riiber Knudsen etter når han investerer? Begge har minst to ting til felles: De har vært ledere i McKinsey og er begge involvert i Penda Manufacturing- hun som grunnlegger og daglig leder, han som investor. Marie Nielsen vant kåringen av E24 ledertalentene i 2017 og kommer rett fra Etiopia til Abelia Open.

14:00 DEL 2 Et historisk blikk på ledelse

Abelias styreleder Grete Aspelund introduserer finansminister Siv Jensen

Siv Jensen (FrP), finansminister
Forteller om sin reise som leder i Fremskrittspartiet og gir oss et innblikk i hva ledere kan vente seg fremover.

Dag O. Hessen, professor Universitetet i Oslo
Innleder til samtale med et foredrag som tar utgangspunkt i Yuval Noah Hararis bøker, de kjente verkene «Sapiens» og «Homo Deus». Hva ligger til grunn for menneskets utvikling?

Samtalegruppen tar opp problemstillinger knyttet til individet og ledelse av individer i et historisk perspektiv. Hvordan forholder mennesket seg til endringene som nå skjer og hvilke betydning har det for lederrollen fremover? Dag O. Hessen introduserer og leder samtalegruppen der du også møter Trine Dreyer (Aurora verksted), Ylva Lindberg (SIGLA), Fredrik Gulowsen (Nyby).

15:15 DEL 3 Trender i ledelse

Camilla Tepfers, gründer og partner InFuture
Camilla Tepfers er partner og gründer i rådgivnings- og analyseselskapet inFuture. Hun har jobbet med fremtidsanalyser, digitalisering og innovasjon de siste 20 årene. Tepfers kommer til Abelia Open for å snakke om de viktigste trendene de neste årene, hvilken kompetanse det vil kreve og hvilken betydning det har for ledelse.

Tepfers innleder til siste del av programmet om hvordan norske ledere kan møte utviklingen, og stiller følgende spørsmålene til topplederne:

Sigve Brekke, konsersjef Telenor
Hvilket samfunnsansvar hviler på ledere i næringslivet i utviklingen og hvilke muligheter oppstår som følge av dette samfunnsansvaret?

Alexandra Bech Gjørv, konsersjef SINTEF
Hvordan opprettholder ledere tillit når demokratiet svekkes?

Elisabeth Tørstad, CEO DNV GL Digital Solutions
Hvilke nye kompetansekrav står ledere overfor når 1 av 3 jobber kan være berørt av automatisering og vi får et nytt samspill mellom mennesker og maskiner?

Inge Jan Henjesand, rektor Handelshøyskolen BI
Hvordan ser livslang læring ut i fremtidens arbeidsliv?

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter med over 2100 medlemsbedrifter og 48.000 ansatte over hele landet. Medlemmer omfatter bedrifter i blant annet IT, telekom, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner. Mer informasjon: www.abelia.no.