ABBs nye dynamiske posisjonerings-system baner vei for selvstyrte skip

Under Hamburg maritime messe, SMM, viste ABB frem neste generasjons dynamiske posisjoneringssystem (DP). Systemet er basert på ABB Ability, og skal bidra til en tryggere og mer effektiv skipsfart.

ABB Ability Marine Pilot Control DP setter brukervennlighet i sentrum. Et intuitivt brukergrensesnitt med touch-skjerm gjør det mulig å manøvrere skip på en enklere, tryggere og mer effektiv måte. For offiserene på broen betyr dette at de får bedre oversikt og kontroll med skipets posisjon. Systemet integreres sømløst med eksisterende utstyr om bord, noe som sikrer enklere installasjon og mindre vedlikehold. Dette øker «bro til propell» -verdien betraktelig for rederiene.

Sertifisert av Lloyd’s

En viktig fordel med det nye systemet er at operatøren kan bytte til joystick-manøvrering uansett hastighet og avstand til kai. ABB Ability Marine Pilot Control bruker algoritmer som kalkulerer den til enhver tid beste og tryggeste måten å kontrollere fartøyet på. Mannskapet kan rette oppmerksomheten mot omgivelsene, i stedet for å måtte fokusere på å veksle mellom ulike styresystemer.

Systemet er sertifisert av Lloyd`s Register, et internasjonalt uavhengig maritimt klassifiseringsselskap for sikkerhetshåndtering som utfører risikoanalyse, skadebegrensning og klassifisering av administrasjonssystemer.

– Lloyds’s Register er opptatt av å støtte innføringen av nye løsninger som kan gjøre skipsfarten tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig. Den teknologiske utviklingen styrker behovet for samarbeid mellom utstyrsleverandører, klassifiseringsselskap og redere, sier David Barrow, markedsdirektør i avdeling for marine og offshore i Lloyd’s Register.

En forutsetning for autonom skipsfart

– ABB Ability Marine Pilot Control er et eksempel på nyskapende teknologi som allerede er tilgjengelig, og som kan bane vei for autonom skipsfart, sier Mikko Lepistö, direktør for digitale løsninger i ABB Marine & Ports. – En selvstyrt flåte krever et posisjoneringssystem som kan erstatte tradisjonelle løsninger konstruert for frakoblede operasjoner. Ved å omfavne både nye teknologier for «menneske til maskin»-grensesnitt og konkrete sikkerhets- og effektivitetsfordeler, er det nettopp dette ABB Ability Marine Pilot Control gjør, sier Lepistö.

Brukt i kombinasjon med Vison-systemet ABB lanserte i fjor, vil kontrollsystemet gi en komplett 3D-fremstilling av skipets omgivelser i sanntid. Dette gjør at skipet kan opereres både tryggere og mer effektivt.

Kan overvåkes fra kontrollsenter

– Vår «elektrisk, digital, tilkoblet» -visjon er basert på prinsippene enkelhet, effektivitet og sikkerhet. ABB Ability Marine Pilot Control er fremtidsrettet og kan benyttes uavhengig av skipets fremdriftssystem eller kraftkilde. Ved å designe systemet fra bunnen av er vår teknologi forberedt for en enkel og sikker implementering av ny teknologi, sier Juha Koskela, administrerende direktør for ABB Marine & Ports.

Det nye posisjoneringssystemet kan også kobles opp mot ABB Ability Collaborative Operations Center, som overvåker ABB-teknologien ombord i fartøyene og setter operatørene i direkte kontakt med ABBs eksperter.

ABB Ability er et skybasert tilbud for innsamling og deling av data mellom produkter, systemer, løsninger og tjenester på tvers av forretningsområder og gir informasjon som har praktisk anvendelse. ABB Abililty-plattformen har integrert sammenkobling via Microsoft Azure, en skytjeneste som gir brukerne tilgang til en bedriftstilpasset infrastruktur som drar nytte av betydelige investeringer fra Microsoft.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no