ABBs innovative lynladingsteknologi settes i drift

De første elbussene med ABBs ledende lynladingsteknologi er satt i kommersiell drift.

ABBs innovative lynladingsteknologi settes i kommersiell drift i Genève.

ABBs 20-sekunders lynladingsteknologi var et hett tema da to elbusser, verdens første i sitt slag, ble tatt i bruk på linje 23 i Genève. Det tar under et sekund å koble bussen til ladepunktet på en høyeffekts ladestasjon når den kjører inn til utvalgte stoppesteder og topper opp batteriene samtidig som passasjerene går av og på.  Hele flåten på tolv utslippsfrie busser går mellom flyplassen og byens forsteder. Gjennom optimal styring av energien kan systemet spare så mye som 1000 tonn CO2 på linjen som dekker en total lengde på 600 000 km i året.

ABBs innovative lynladingsteknologi settes i kommersiell drift i Genève.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no