ABBs elektriske turné stopper i Oslo og Drammen

Politikere, næringsliv, miljøorganisasjoner og andre er på plass når ABBs elektriske turné inntar Oslo og Drammen for å sette fokus på hvordan elektrisk samferdsel skal bidra til utslippsfrie byer.

ABBs elektriske turné i Bergen i mai 2015.

ABB har lagt ut på turné etter at ZERO utfordret sine samarbeidsbedrifter til å skape engasjement rundt det grønne skiftet. Etter vellykkede stopp i Skien og Bergen er turen nå kommet til hovedstaden og nabobyen.

- Vi spør hvordan vi i fellesskap - politikere, næringsliv og andre som kan være med på å påvirke samfunnsutviklingen - skal sikre ren luft og gode logistikkløsninger for innbyggerne i byene, sier Smart Grid-ansvarlig Stian Reite i ABB.

Møtene legger spesiell vekt på fremtidens elektriske samferdselsløsninger, ikke minst utslippsfri kollektivtransport. ABB vil vise hvordan transportsektoren kan gjøres helt utslippsfri med elektriske biler, busser og ferger, landstrøm til skip og innseiling på batteri.

Seminarene er gratis og åpne for alle. For fullstendig program og påmelding, se portalen til ABBs elektriske turné: http://new.abb.com/no/elturne

Oslo, onsdag 19. august 2015, kl 09.00
Sted: Nobels Fredssenter, Brynjulf Bulls Plass 1, Oslo

Innlegg av Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V), leder Marius Holm (ZERO), kommunikasjonsdirektør Helge-Otto Mathisen (Color Line) og Smart Grid-ansvarlig Stian Reite (ABB).

I debattpanelet sitter byrådsleder Stian Berger Røsland (H), byrådslederkandidat Raymond Johansen (Ap), Marius Holm (ZERO), stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H, nestleder energi- og miljøkomiteen), stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV, medlem av energi- og miljøkomiteen), Inger Elisabeth Sagedal (NAF) og Bo Gleditsch (Astma og allergiforbundet),

Drammen, fredag 21. august 2015, kl 09.00
Sted: Marienlyst stadion, Drammen

Innlegg av administrerende direktør Tore Morten Wetterhus (EB Nett), rådgiver klimaspydsspiss Ingvild Kilen Rørholt (ZERO), regiondirektør Per Steinar Jensen (NHO Buskerud) og Smart Grid-ansvarlig Stian Reite (ABB).

I debattpanelet sitter formann Dag Fjeld Edvardsen (H), tredjekandidat Arve Vannebo (Ap), ordførerkandidat Yousuf Gilani (V), leder Rune Kjeldsen (SV), førstekandidat Ståle Sørensen (MDG), havnedirektør Einar Olsen (Drammen Havn), rådgiver klimaspydsspiss Ingvild Kilen Rørholt (ZERO).

ABBs elektriske turné i Bergen i mai 2015.

03500http://www.abb.no
ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi, som gjør det mulig for kundene innen energi, industri og transport og infrastruktur å øke produktiviteten samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB i Norge har rundt 2 500 ansatte og hadde en omsetning på 10,7 milliarder kroner i 2014. Selskapet er en del av den internasjonale ABB-gruppen med rundt 140 000 ansatte i cirka 100 land.