ABB viser høyeffektlader og elektrisk energilagring på Zerokonferansen 2017

Utstyret presenteres i konferansens utstillingsområde på Youngstorget i Oslo og er åpen for alle.

ABB holder innlegg om microgrid på Zerokonferansen og viser utslippsfrie løsninger som høyeffektslader og batteribaserte energilagringsløsninger på utstillingen på Youngstorget i Oslo som er åpen for alle.

Zerokonferansen 2017 arrangeres i Oslo 31. oktober – 1. november. Nord-Europas største og viktigste møteplass for alle som er opptatt av klima, samler 120 nasjonale og internasjonale innledere. En av dem kommer fra ABB og vil presentere hvordan avanserte mikrokraftnett, såkalte microgrids, kan hjelpe utviklingsland å bli hundre prosent fornybare.

Et utstillingsområde under tak på Youngstorget i Oslo viser det siste innen utslippsfrie løsninger. Utstillingen er åpen med gratis adgang for offentligheten. ABB viser blant annet en av verdens kraftigste elbilladere og batteribaserte energilagringsløsninger.

ABBs nye høyeffektslader, Terra HP, kan levere syv ganger mer effekt (inntil 350 kilowatt) enn de fleste av dagens hurtigladere. I dag leverer majoriteten av hurtigladerne opp til 50 kilowatt. Flere elbilprodusenter har planene klare for løsninger med vesentlig raskere lading av batteriene.

- Med fullading av batterier på elbilen i løpet av minutter kan både rekkevidde- og ladekøangst bli en saga blott, sier Steffen Waal, administrerende direktør i ABB.

På utstillingen viser ABB også et batteribasert energilagringssystem. Slike løsninger blir stadig mer aktuelle og byr på en rekke fordeler.

- Energilagringssystemer forenkler integrasjon og bruk av ny, fornybar energi, kan øke forsyningssikkerheten, redusere behov for investeringer i kraftnettet og muliggjøre kjøp av elektrisk kraft når effekttariffen er lavest, forteller Waal.

03500http://www.abb.no

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no