ABB viser fremtidens fabrikk til den svenske statsministeren og den tyske forbundskansleren på Hannover Messe

Forbundskansler Angela Merkel og statsminister Stefan Löfven fikk et glimt inn i fremtiden da ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer inviterte til demonstrasjon av flere nyskapende løsninger.

ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer (i midten) presenterte ABBs visjon for fremtidens fabrikk til Sveriges statsminister Stefan Löfven (på høyre side) og Tysklands forbundskansler Angela Merkel.

ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer forklarte hvordan en produksjonscelle kommer til å fungere i fremtiden, der samarbeide mellom roboter og mennesker gjør seg gjeldende i mye større grad. Den ikoniske, toarmede roboten, YuMi® sammen med den enarmede YuMi® satte sammen armbåndsur med stor presisjon. Dette ved hjelp av det revolusjonerende, allsidige transportsystemet fra ABBs nyetablerte virksomhet Robotics & Discrete Automation. Både statsministeren og forbundskansleren viste stor interesse for fremtidens fabrikk.

- Fremtidens produksjon vil bli smartere, mer fleksibel og nærmere kunden, sier ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer. - Vi kombinerer elektrifisering, automatisering, robotisering og digitalisering for å skape morgendagens løsninger. Allerede i dag tilbyr ABB en unik kombinasjon av menneske og maskin med våre robot- og automatiseringsløsninger som gir nye muligheter.

Sverige er partnerland

På årets Hannover Messe viser ABB hvordan smart digital teknologi endrer hvordan vi genererer energi og hvordan vi produserer, arbeider, lever og forflytter oss på. Som det offisielle partnerlandet til Hannover Messe 2019, verdens viktigste industrimesse, er Sverige i fokus. ABB, etablert i 1988 gjennom sammenslåingen av svenske ASEA og sveitsiske BBC, ser også med stolthet på sin svenske arv.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste