ABB viser batteriløsning for solenergi til hjemmebruk på Eliaden

ABB demonstrerer en helt ny, app-overvåket inverter med integrert energilager for hjemmeprodusert solenergi for første gang på Eliaden.

Solcelle-inverter med integrert batterilagring sørger for egenprodusert energi i hjemmet når solen går ned.

Solcelleinverter med integrert batteri kan levere egenprodusert energi til hjemmet også etter at solen har gått ned. Samtidig gjør energilageret boligen mindre sårbar for kortere strømutfall.

ABBs nye energilagringssystem REACT (Renewable Energy Accumulator and Conversion Technology) presenteres for første gang i Norge, på Eliaden 31. mai – 2. juni. Energilagringssystemet vises på #smartere-utstillingen i hall D, i samme hall som ABB har egen stand med installasjonsprodukter.

Systemet monteres innendørs på vegg og består av en 3,6 kilowatt (kW) eller 4,6 kW singlefase inverter og et litium-ion-batteri på to kilowatt-timer (kWh), som kan ekspanderes med flere moduler, opp til seks kWh totalt.

Med dobbelt system for maksimering av energi fra solcellene («Maximum power point tracking» - MPPT), i tillegg til stort område for inngangsspenning og høy energieffektivitet, byr den kombinerte inverteren og energilageret på optimal energihøsting.

Energilagringssystemet er designet for et langt liv, med forventet batterilevetid på ti år. Styring og overvåking kan gjøres trådløst via en app, MyREACT, fra smarttelefoner, nettbrett og PC. Her kan man blant annet følge med på energiforbruk, energiproduksjon og selvforsyningsgrad. Du kan også fjernstyre tilkoblet utstyr, det vil si skru av og på opp til fire laster, basert på aktuell egenproduksjon av solenergi.

ABB planlegger å integrere energilagringssystemet med free@home hjemmeautomatisering, som forvandler hele boligen til et intelligent hjem. Med all styring på ett sted kan boligen bli enda mer fleksibel, energivennlig og økonomisk.

Fordelen med integrert energilager i solcelleinverteren er at man har alt i ett system og unngår en unødvendig konvertering av likestrøm (DC) til vekselstrøm (AC) og tilbake til DC igjen.

PS! Besøk ABB på Eliaden på Norges Varemesse, Lillestrøm, 31. mai – 2. juni 2016!

03500http://www.abb.no

ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi. Våre løsninger gjør det mulig for kundene å øke effektiviteten, produktiviteten og kvaliteten i sine virksomheter samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB forsøker alltid å ligge i forkant når det gjelder innovasjon, og mange av de teknologiene som er drivkraften i et moderne samfunn, ble utviklet av ABB.