Høyspent kabelsystem vil integrere fornybar energi fra Rentel vindpark i fastlandsnettet.

ABB vinner ordre verdt 80 millioner dollar for å koble ny offshore vindpark til det belgiske strømnettet.

ABB har vunnet en ordre på rundt 80 millioner dollar fra kraftkonsortiet Rentel NV i Belgia på leveranse av et avansert kabelsystem som forbinder nettstasjonen offshore på Rentel vindpark, utenfor kysten av Belgia, med fastlandet, i nærheten av Zeebrugge. Ordren ble booket i første kvartal 2016.

ABB vil designe, produsere og installere rundt 40 km ekstrudert, 3-kjerners vekselstrøms undervannskabel på spenningsnivået 220 kilovolt (kV) med en overføringskapasitet på om lag 300 megawatt (MW).

Kraften som overføres fra vindparken vil bidra til en grønnere strømforsyning i Belgia og dekker behovet for rundt 280 000 husstander. Kabelsystemet vil installeres av ABBs avanserte kabelleggingsfartøy som nå bygges ved Kleven verft. Fartøyet vil øke effektiviteten og nøyaktigheten på kabelleggingsoperasjoner.

Rentel vindfarm vil spille en viktig rolle for at Belgia skal møte sine miljømål for 2020, spesielt økningen av fornybar energi til 13 prosent av den totale kraftproduksjonen. Vindparken vil også bidra til å nå EUs miljømål for 2020. Prosjektet beregnes ferdigstilt i 2018.

- Kabelforbindelsen til Rentel vindpark vil bidra til å bringe ren vindenergi til den belgiske befolkningen. Det er nok et eksempel på at ABB-teknologier tilrettelegger for integrering av fornybar energi og redusert miljøpåvirkning, et integrert element i vår Next Level-strategi, sier Claudio Facchin, direktør for divisjon Power Grids i ABB.

Kabelsystemer er en sentral del av bærekraftige strømnett og transporterer enorme kraftmengder over store avstander. Med over 130 års erfaring innen kabelvirksomhet er ABB en global leder innen høyspennings kabelsystemer på tvers av en rekke bruksområder og har levert hundrevis av kraftforbindelser rundt om i verden. ABB har vunnet en rekke kabelprosjekter for offshore vindparker, inkludert Burbo Bank og Walney i Irskehavet, Kriegers Flak i Østersjøen og Nordegründe i Nordsjøen.

For spørsmål om pressemeldingen: Antonio Ligi/Sandra Wiesner, telefon +41 43 317 7111.

Generelle spørsmål om ABB i Norge: Peter Tubaas, telefon 917 05 531.

Eksempel på undervannskabel som forbinder offshore vindparker til fastlandsnettet.

03500http://www.abb.no

ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi. Våre løsninger gjør det mulig for kundene å øke effektiviteten, produktiviteten og kvaliteten i sine virksomheter samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB forsøker alltid å ligge i forkant når det gjelder innovasjon, og mange av de teknologiene som er drivkraften i et moderne samfunn, ble utviklet av ABB.