ABB vinner ordre på 75 millioner dollar for langdistanse kraftforbindelse i Brasil

Ultrahøyspennings transformatorer bidrar til å levere ren vannkraft til ti millioner mennesker via Belo Monte-kraftforbindelsen.

Ultrahøyspennings likestrømsforbindelsen (UHVDC) på 800 kilovolt har en kapasitet på opptil 4000 megawatt (Illustrasjonfoto ABB).

ABB har vunnet en ordre på rundt 75 millioner dollar for avanserte omformertransformatorer til den 800 kilovolt (kV) ultrahøyspennings Belo Monte-likestrømsforbindelsen (UHVDC). Forbindelsen på 2518 km vil overføre ren vannkraft fra Xingu i Nord-Brasil til Rio de Janeiro sørøst i landet. Kapasiteten er opptil 4000 megawatt (MW) kraft, som dekker behovet til ca. ti millioner mennesker. Ordren ble bokført i fjerde kvartal 2016.

- Ultrahøyspenningsteknologier er et nøkkelområde i vår Next Level-strategi. Våre avanserte omformertransformatorer gjør det mulig å integrere fornybare energikilder og overføre ren kraft over lange avstander med minimale tap, pålitelig og effektivt. Vi har en lang og suksessrik historie i Brasil og fortsetter å støtte landets kraftinfrastrukturutvikling, sier Claudio Facchin, leder av ABBs divisjon Power Grids.

ABBs leveranse til Belo Monte-forbindelsen inkluderer fjorten 400 megavolt-ampere (MVA), 400 kilovolt (kV) omformertransformatorer og relatert utstyr. Omformertransformatorer er blant de viktigste komponentene i et transmisjonssystem og er vitale for nettetstabilitet og pålitelig kraft, kombinert med minimale tap.

UHVDC er en videreutvikling av HDVC, en teknologi utviklet av ABB for over 60 år siden, og utgjør det største løftet i kapasitet og effektivitet på over to tiår. I tråd med ABBs tekniske arv var selskapet det første som suksessfullt utviklet og testet 1100 kV omformertransformatorteknologi. Det rekordhøye spenningsnivået gjorde det mulig å øke kraftoverføringen i UHVDC-forbindelser til 12 000 megawatt.

Transformatorer er en integrert del av et elektrisk kraftnett som sikkert og effektivt konverterer elektrisitet til ulike spenningsnivåer. ABBs verdensledende transformatorer er designet for pålitelighet, varighet og effektivitet med en portefølje som inkluderer krafttransformatorer opptil 1200 kilovolt, tørrisolerte og væskefylte distribusjonstransformatorer, tog- og spesialtransformatorer og relaterte komponenter.

Den nye kraftforbindelsen på over 250 mil har kapasitet til å levere vannkraft til 10 millioner mennesker i Rio de Janeiro-området (Illustrasjon ABB).

03500http://www.abb.no

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no