ABB vinner ordre for trekkraftkontrollutstyr til utvidelse av jernbaneflåten i USA og Europa

ABBs trekkraftkontroll-teknologi forbedrer jernbaneoperatørens energieffektivitet og reduserer karbonutslipp

ABB har vunnet ordrer verdt mer enn 140 millioner dollar fra den sveitsisk togprodusenten Stadler, for å levere toppmoderne trekkraft kontrollutstyr for tog og lokomotiver i USA og flere europeiske land.

Ordrene ble bokført i andre kvartal 2019.

I USA inkluderer ordren togomformere for 19 dobbeltdekkstog for Caltrain, for å møte forventet økning i etterspørselen etter togreiser i San Francisco Bay området. De nye togene med ABB-utstyr vil bidra til å gi bedre service, raskere togforbindelse og bærekraftig pendlertjeneste.

Ordrene inkluderer ABBs høyeffektive togtransformatorer og omformere for 27 regionale tog til Norske Tog (NT). Fjorten av de nye togsettene er utstyrt med ABBs energilagringssystemer som forbedrer energieffektiviteten og gjør togparken mer bærekraftig.

I Tyskland vil den nyeste generasjonen takmonterte omformere og togtransformatorer bli installert på 64 nye FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) tog for S-Bahn-nettverkene i Hannover. Omformerne er basert på ABBs patenterte multilevel-topologi og bygget med den nyeste halvlederteknologien. Lignende utstyr vil også bli installert på 12 nye FLIRT-tog til den sveitsiske operatøren Schweizerische Südostbahn (SOB). De ABB-drevne togsettene vil betjene regionale- og langdistanseruter.

Stadlers spanske datterselskap i Valencia har bestilt omformere og togtransformatorer til 15 lokomotiver for drift i forskjellige land, inkludert Frankrike, Tyskland og Spania. I tillegg ble utstyr for nye jernbanevogner til andre europeiske operatører i Italia og Slovakia bestilt.

- I samarbeid med Stadler har vi med suksess integrert ny teknologi i moderne tog i mer enn 17 år, sier Morten Wierød, president for ABBs Motion-virksomhet. - ABBs svært kompakte og lette omformerteknologi gjør togene mer energieffektive, forbedrer drift og ytelse og gir bedre plass for økt passasjerkomfort.

ABB har en lang historie med å tilby innovative og energieffektive teknologier til jernbanesektoren, produsere og vedlikeholde alle komponenter og delsystemer i by-, intercity- og høyhastighetsnett for jernbaneinfrastruktur og rullende materiell. ABB tilbyr også livssyklusstøtte, inkludert vedlikehold og erstatningsutstyr for sin store, globale installerte base.

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding