ABB vinner ordre for sikkerhets- og automasjonssystem til Johan Castberg

6.2.2017 14:02 | ABB

Innovativ prosjektgjennomføring kan bidra til reduserte investeringskostnader for det nye feltet i Barentshavet.

ABB er tildelt en prosjektspesifikk avtale for sikkerhets- og automasjonssystemet til Johan Castberg (Illustrasjon Kåre Spanne/Statoil).

Statoil har tildelt ABB en prosjektspesifikk avtale for sikkerhets- og automasjonssystemet (SAS) til Johan Castberg-feltet. Statoil har foretatt første avrop på avtalen, som dekker Front End Engineering and Design (FEED).

- Vi setter pris på å bli involvert i en så tidlig fase i prosjektet. Sammen med Statoil kan vi umiddelbart utvikle standard designløsninger for vårt sikkerhets- og automasjonssystem 800xA. Den innovative tilnærmingen vil strømlinje prosjektgjennomføringen og derved bidra til reduserte investeringskostnader, sier Per Erik Holsten, leder for ABBs olje-, gass- og kjemivirksomhet.

Avtalen er den første for prosjektet og inkluderer en rett til avrop av det aktuelle systemet ved eventuell investeringsbeslutning. Ifølge Holsten vil ABB bidra med omfattende kunnskap om olje- og gassproduksjon og –optimalisering, kombinert med 40 års erfaring innen sikkerhets- og automasjonssystemer til bransjen.

Holsten peker på at digitalisering med avanserte sikkerhets- og automasjonssystemer er alfa og omega for sikker, effektiv, pålitelig og miljøvennlig drift av industrielle anlegg og spesielt olje-, gass- og kjemiinstallasjoner.

- Det er svært viktig med solide sikkerhets- og automasjonsløsninger for offshorefelt som Johan Castberg, som ligger i Barentshavet. Mulig framtidig tilstandsbasert og prediktivt vedlikehold, og fjernovervåking og –drift, kan ytterligere redusere risikoen for å eksponere både mennesker og natur for risiko samtidig som driftskostnader kan senkes og produktiviteten kan økes, forteller Holsten.

Ingeniører fra ABB i Norge står for designarbeidet (FEED) i tett samarbeid med Statoil. Arbeidet forventes å gå ut 2017, når endelig investeringsbeslutning for prosjektet etter planen skal foretas. Alle større olje- og gassinstallasjoner nord for polarsirkelen i Norge kjører med sikkerhets- og automasjonssystem fra ABB.

Johan Castberg har anslagsvis 450-650 millioner fat olje. Feltet er estimert til å produsere olje i over 30 år til en verdi av rundt 290 milliarder kroner (2015-verdi).

03500http://www.abb.no

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no