ABB utvider nettverket av samhandlingssentre i Europa og USA

To nye ABB AbilityTM samhandlingssentre (Collaborative Operations Centers) i Genova og Miami-området utvider selskapets nettverk.
ABB Ability samhandlingssenter på Billingstad utenfor Oslo. Grønt lys i taket indikerer at ingen av de fjernovervåkede skipene har kritiske alarmer på teknisk utstyr.

Sentrene fungerer som det sentrale nervesystemet for utstyr og systemer som har ABB-teknologi. Utallige sensorer sender data om helsetilstand og ytelser for maskiner og vitale systemer til sentrene, hvor avansert programvare analyserer informasjonen døgnet rundt. Innsikten gjør at ingeniørene raskt kan diagnostisere potensielle problemer, gi råd om forebyggende vedlikehold eller foreslå tiltak for å forbedre ytelsene. ABB-eksperter og kunder arbeider tett sammen og tar datadrevne beslutninger i sanntid som forbedrer både drift og bunnlinje.

De to nye sentrene kommer i tillegg til eksisterende samhandlingssentre på Billingstad utenfor Oslo, Singapore, Helsingfors, Västerås, San Diego og Dalfsen (Nederland). Sentrene støtter kunder i for eksempel shippingindustrien ved at normal arbeidstid «følger solen» rundt jorden. ABB tilbyr sanntidssupport for drift av fartøyer, med ABB-programvare som kombinerer værmeldinger med fartøys- og lastdata for å lage polardiagram som kan hjelpe kapteinen med å plotte den ideelle kursen.

- Åpningen av de to nye samhandlingssentrene viser vårt lederskap i å levere “stordatafordeler” til våre kunder, sier Peter Terwiesch, global leder for ABBs divisjon Industrial Automation. – ABB fjernovervåker og leverer sanntidsstøtte til over 700 skip. Antallet vil trolig øke til 3000 i 2020.

ABB Abilitys samhandlingstilbud er basert på tingenes internett (IoT) og er en del av selskapets ABB Ability portefølje med industriledende, digitale løsninger. ABBs samhandlingsløsninger leverer ytelsesstyring, fjernovervåking og prediktiv analyseteknologi for sikkerhet og forbedrer effektiviteten og produktiviteten for industrier som sement, kjemi, stykkproduksjon, marine, metaller, gruvedrift, olje og gass, havner, papir og masse, kraftgenerering og vann og avløp.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 132 000 ansatte. www.abb.no