ABB utvider fremdriftssystemet Azipod® til ferger og RoPax-fartøy

Utvidelsen gir fergerederier muligheten for bedre driftseffektivitet og reduserte utslipp.

ABB tetter gapet mellom lav- og høyeffekts Azipod®-fremdriftssystem med en serie fra 7,5 til 14,5 megawatt (MW).

Siden lanseringen i 1990 har Azipod® elektrisk framdrift blitt standarden i flere segmenter, fra mindre fartøy til isbrytere som opererer under de tøffeste forhold.

ABB tetter nå gapet mellom lav- og høyeffekts Azipod®-fremdriftssystem med lanseringen av M-serien fra 7,5 til 14,5 megawatt (MW). I tillegg til ferger og RoPax-fartøy passer også nykommerne større offshore konstruksjonsfartøy, mellomstore cruiseskip og skytteltankere. Med denne ekspansjonen dekker Azipod®-familien effekter fra 1 til 22 MW.

- Holde ruteplanen

Ferske Azipod®-ordrer i fergesegmentet inkluderer et LNG-drevet fartøy til Viking Line neste år. Wasaline valgte også Azipod® til en ferge som skal i drift mellom Sverige og Finland på en todrivstoffsløsning og batterier.

- Å bygge en fremtidssikker og robust RoPax-ferge krever velprøvd teknologi som sikrer energi- og arealeffektivitet og øker komforten for de reisende. Disse faktorene, kombinert med overlegen manøvreringsevne som gjør at fergen kan holde ruteplanen i en travel rute, har gjort Azipod® til det naturlige valget for slike prosjekt, sier Peter Ståhlberg, direktør hos Wasaline.

Kjernen i den nye serien er ABBs fjerdegenerasjon permanentmagnetmotorer, som har blitt forbedret for økt kraft og maksimal effektivitet. I tillegg har den nyeste serien tekniske egenskaper skreddersydd for å driftsmessige fordeler for fergerederier.

Kutter utslipp tilsvarende 2200 biler

De nye mellomklasseenhetene har blitt designet med lav høyde. Det gjør det mulig å plassere Azipod®-løsningen under bildekket på RoPax-ferger. Dette sikrer enkel på- og avkjøring av biler i tillegg til maksimal utnyttelse av dekksarealet. Videre har M-serien tekniske løsninger som gjør dem spesielt egnet for fergedrift. Det enkle designet av fremdriftsløsningen øker robustheten og påliteligheten samtidig som vedlikeholdet forenkles.

En uavhengig studie utført av design-, offshore engineering- og entreprenørselskapet Deltamarin Ltd. viser at et RoPax-fartøy kan redusere drivstoffkostnadene med om lag 15 millioner kroner årlig sammenlignet med konvensjonell, akselbasert fremdrift. Lavere drivstofforbruk betyr også reduserte CO2-utslipp med rundt 10 000 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 2200 biler.

Studien inkluderte avanserte simuleringer av en ferge utstyrt med to 10 MW Azipod®-enheter på syv eksisterende fergeruter. I tillegg har studier utført av ABB vist at løsningen er mer robust og sikker i dårlig vær, samt at man kan nærme seg havner i større fart med større presisjon for enda bedre punktlighet.

Inntil 20 prosent drivstoffreduksjon

- I over to tiår har Azipod® elektrisk fremdrift vært drivkraften for sikker, effektiv og bærekraftig drift for et bredt spekter av fartøy. Det er stor stas å utvide fordelene til fartøy som trenger fremdriftskraft mellom 7,5 og 14,5 MW, sier Antti Ruohonen, leder for fremdriftsløsninger for ABBs marine- og havnevirksomhet.

Azipod® er et girløst fremdriftssystem med integrert elmotor, enheten sitter på utsiden av skroget. Enheten kan rotere 360 grader for å øke manøvrerbarheten og driftseffektivitet. Løsningen gir en dokumentert drivstoffreduksjon med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte fremdriftssystemer. Grunnet minimal støy og vibrasjoner øker løsningen komforten for passasjerer og mannskap.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB utnevner Björn Rosengren til konsernsjef12.8.2019 09:55:01 CESTPressemelding

ABBs styre har enstemmig utnevnt Björn Rosengren til konsernsjef (CEO). Han starter i ABB 1. februar 2020 og etterfølger konsernsjef Peter Voser i rollen 1. mars 2020. På samme tidspunkt vil Peter Voser gå tilbake til stillingen som kun styreleder i ABB. Svenske Björn Rosengren (60) er en meget erfaren, internasjonal forretningsmann og leder av industribedrifter. Han har vært konsernsjef i Sandvik, en høyteknologisk, global ingeniørvirksomhet, siden 2015. I denne perioden har han ledet den vellykkede implementering av en desentralisert struktur og forbedret både lønnsomheten og økonomisk styrke hos Sandvik. Før det var han konsernsjef hos Wärtsilä Corporation, som produserer og utfører service på kraftsystemer og annet utstyr for marine- og energimarkedet (2011-2015) og arbeidet 13 år (1998-2011) i flere lederroller hos Atlas Copco, en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. - Styret er glad for at Björn Rosengren tar over ledelsen av ABB. Han tar med seg en