ABB utvider digitalt lederskap innen stykkproduksjon og prosessindustri

På SPS IPC Drives-messen i Nürnberg viser ABB og B&R industriens mest komplette løsninger for maskinstyring og prosessautomatisering.

ABB baner veien for sine kunder til morgendagens fabrikk ved å presentere et økende antall integrerte, digitale maskin- og programvareløsninger på messen. For første gang presenterer ABB, med nylig overtatte B&R, industriens mest komplette portefølje for maskinstyring og prosessautomatisering.

På messen lanserer B&R et nytt system som revolusjonerer forflytningen av produkter gjennom produksjonsprosessen i maskiner og fabrikker. Det fleksible systemet vil bane vei for individuell masseproduksjon i mange bransjer.

Digital tvilling

I en tingens internett-demo viser B&R hvordan en digital tvilling i et dataskymiljø kan håndteres i sanntid. Løsningen gjør at produsenter kan redusere tid-til-markedet for nye produkter og bedre tilpasning av produksjonsprosessen.

Andre B&R-høydepunker inkluderer det første fullintegrerte maskinsynsystemet som optimaliserer håndtering av maskiner og nye funksjoner for parametrisering av automatiseringsprogramvare istedenfor programmering. B&Rs modulære applikasjonsplattform (mapp) sammen med selskapets Automation Studio er nøkkelelementer som hjelper kunder med å redusere utviklingskostnadene.

ABB presenterer også de virtuelle igangkjøringsløsingene Drive Composer Pro, Automation Studio og RobotStudio. De inngår i ABB Ability™, selskapets samlede, bransjeoverskridende digitale portefølje som strekker seg fra oppkoblede enheter til dataskyen, med komponenter, systemer, løsninger, tjenester og en plattform som tilrettelegger for at kundene får vite mer, kan gjøre mer og gjøre det bedre, sammen. ABB Ability ble lansert tidligere i år og har allerede over 180 løsninger på tvers av ulike bransjer.

ABBs virtuelle igangkjøringsløsninger sparer tid, reduserer risiko og øker produktiviteten i utvikling og drift av industrielle automatiseringssystemer. De byr på fordeler i hver fase i livssyklusen. Systemintegratorer kan teste designkonsepter, redusere engineering og igangkjøringstid og begrense risikoen. Maskinoperatører kan trene og teste på konfigurasjoner offline i virtuell modus.

Sparer en femtedel

Løsningene kan redusere engineeringstiden opptil 20 prosent, kapitalutlegg med inntil 25 prosent og halvere opplæringskostnadene. For et prosjekt på seks millioner kroner kan besparelsen være så mye som 1,2 millioner kroner.

ABBs virtuelle igangkjøringsløsninger består av flere elementer, blant annet:

• Virtuell justering av frekvensomformere (Drive Composer Pro)
  • Komposisjon av automatisering av maskiner og prosesser (Automation Builder)
  • Forbedring av eksisterende 3D-design med kinematiske og fysiske modeller (RobotStudio)

Miljøet inkluderer et grensesnitt i virtuell virkelighet som tilrettelegger for effektiv operatøropplæring og hjelper salgsprosessen.

Kunder i prosessindustrien møter i økende grad utfordringer for å ytterligere forbedre ytelsene i utstyr som har flere tiår på nakken. ABB tilbyr løsninger for å bøte på situasjonen, som ABB Ability Manufacturing Operations Management og ABB Ability Collaborative Operations. Førstnevnte samler inn og analyserer data og genererer aksjonerbar beslutningstøtte som bidrar til optimalisering av produksjonsprosessen. For sistnevnte er ABB-eksperter tilgjengelige med støtte døgnet rundt for å redusere for eksempel energiforbruk og miljøpåvirking samtidig som produktiviteten optimaliseres.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding