ABB-teknologi driver Odds Skagerak Arena

Unike Skagerak Energilab med solkraftverk, “microgrid” og avansert automatisering gir innsikt i morgendagens kraftnett.

Skagerak Arena er også et solkraftverk

Lagspill får en helt ny mening på Odd Ballklubbs Skagerak Arena i Skien. Når flomlyset skrus på under hjemmekamper i den mørke årstiden, får fansen se og heie på matchen med ren solenergi.

Prosjektet er basert på et uvanlig samarbeid mellom et fotballag, et nettselskap og en teknologiekspert. Odds mål er å bli Europas grønneste fotballag mens Skagerak, lagets største supporter, ønsket å studere hvilken rolle ny kraftteknologi kan spille - med migrogrid, eller mikrokraftnett, energilagring og både kraftforbrukere og -produsenter. ABB har bidratt til begge deler.

- Det startet med en vill idé. Taket lå jo der. Det må kunne brukes til noe, tenkte jeg. Jeg håper det kan inspirere andre fotballklubber, men lærdommene vil være nyttige for alle med store tak og de som skal utvikle energisystemene våre, sier Håndlykken.

- Skaffe erfaring

Solkraftverket på taket av Skagerak Arena er på 5700 kvadratmeter og kan produsere 800 inntil kilowatt. Batterilagring og et styringssystem sørger for maksimal bruk av solenergi, også når det er mørkt. Solkraftverket driver ikke bare flomlyset på stadion, men gir også nabolaget kortreist kraft. I tillegg får Skagerak Energi innsikt i hvordan et kraftsystem, med både produsenter og forbrukere, fungerer under ulike forhold.

- Energibransjen er i utvikling innen både produksjon og distribusjon. Skagerak Energilab er viktig for å skaffe oss erfaring med hvordan lokal kraftproduksjon spiller sammen med etablerte kraftnett, sier konsernsjef Knut Barland i Skagerak Energi.

Energilaboratoriet er et samarbeid mellom Skagerak Energi og ABB. Det er designet med ABB AbilityTM PVS solarinvertere og ABB AbilityTM e-meshTM-teknologi, inkludert energistyringssystem. Løsningen tilrettelegger for optimal kjøring av kraftsystemet med lastprediksjon og solkraftproduksjon og tar hensyn til utvikling i strømprisen.

- Skagerak Energilab er et eksempel på hvordan moderne kraftteknologi endrer kraftøkosystemet, sier Steffen Waal, leder for ABB i Norge. - Slike initiativ er viktige for å skaffe feltinformasjon og innsikt i morgendagens kraftnett.

Skytjenester og beslutningsstøtte

ABB AbilityTM e-meshTM er en komplett automatiseringsløsning som gir nettselskaper en portal for alle distribuerte energikilder som microgrid, batterilagre og fornybare energikilder. Energistyringssystemet kan benyttes for et eller flere anlegg. Porteføljen dekker modulær batterilagring og microgrid, til styring av anleggsenheter, skytjenester og avansert analyse for beslutningsstøtte. ABB er en pioner innen microgrid-teknologi og batterilagring, med en installert base på over 450 megawatt (MW) globalt og over 170 installasjoner fordelt på fjerntliggende samfunn, øyer, nettselskap og industrianlegg.

Skagerak Arena er også et solkraftverk
Fotball og fornybar kraftproduksjon i skjønn forening på Skagerak Arena i Skien.
Skagerak Energiabs kontrollrom som også innkluderer et formidabelt batterilager på 1000 kWh.
Skagerak Energilabs batterilager og kontrollrom.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste