ABB oppnår gjennombrudd med verdens kraftigste HVDC-transformator

ABB skriver neste kapitel i elektrisitetens historie med godkjent testing av transformatorer og tilhørende utstyr for verdens første 1100 kilovolt-prosjekt (kV).
Verdens kraftigste transformator har driftsspenning på 1100 kilovolt (kV) og benyttes til overføring av 12 000 megawatt elektrisk kraft over 3000 km.

ABB har satt nok en innovative rekord med vellykket testing av lav- og høyspenningsenhetene i verdens kraftigste ultrahøyspente likestrøms transformator (UHVDC). Transformatoren på +/- 1100 kV (1,1 million volt) har blitt utviklet og produsert i samarbeid med State Grid Corporation of China (SGCC) og er nå godkjent i relevante typetester. Det baner vei for bruk i Changji-Guquan UHVDC-forbindelsen som vil overføre kraft fra Xinjiang-regionen nordvest i Kina til Anhui-provinsen øst i landet.

Changji-Guquan, verdens første +/- 1100 kV UHVDC-forbindelse, vil sette verdensrekord i spenningsnivå, overføringskapasitet og avstand. Kapasiteten er på 12 000 megawatt (MW) elektrisk kraft. Det er litt under halvparten av det største kraftforbruket som noen gang er registrert i Norge (26,6 MW) og er 50 prosent mer enn +/- 800 kV UHVDC-forbindelsene som er i drift. Overføringsavstanden vil øke fra rundt 2000 km til over 3000 km, som muliggjør integrasjon og overføring av langt mer fjerntliggende fornybar energi.

To ganger Sveits’ kraftforbruk

Når den nye UHVDC-forbindelsen kommer i full drift, kan den mate åtte 500 kV- og to 1000 kV vekselstrømlinjer (AC), nok til det dobbelte av det totale, årlige kraftforbruket i Sveits. ABBs nyeste gjennombrudd gjør det også mulig for første gang å koble +/- 1100 kV likestrøm med 750 kV vekselstrømforbindelser (UHVAC). I tillegg til transformatoren har ABB også utviklet og gjennomført vellykkede tester av en rekke andre +/- 1100 kV nøkkelkomponenter, inkludert omformerventiler, gjennomføringer og likestrømbrytere.

- I tillegg til overføring av mer kraft over lengre avstander med lavere tap, vil gjennombruddet muliggjøre integrasjon av vekselstrøm- og likestrømnett og støtte morgendagens sammenkobling av regioner og land, sier Claudio Facchin, leder for divisjon Power Grids i ABB. - Det styrker vårt historiske lederskap innen høyspent likestrømoverføring og bekrefter vårt nære samarbeid med SGCC, når vi muliggjør et sterkere, smartere og grønnere kraftnett.

Økt overføringskapasitet

Kinas største kraftforbruk er øst i landet, mens en stor del av energikildene ligger vest og nordvest. Landets størrelse og økende kraftbehov ligger bak byggingen av ultrahøyspenningsforbindelser for å øke overføringskapasiteten samtidig som tapene holdes på et minimum.

ABB tok lederskap i utviklingen av HVDC-teknologien for mer enn 60 år siden og er markedsleder globalt med over 110 HVDC-prosjekter. Det utgjør totalt en installert kapasitet på mer enn 120 000 MW, omtrent halve den installerte basen i verden. UHVDC-overføring er en forbedring av HVDV og utgjør det største kapasitets- og effektivitetsløftet på to tiår. I 2010 støttet ABB SGCC med Xiangjiaba-Shanghai-prosjektet, verdens første +/- 800 kV UHVDC-forbindelse som ble satt i kommersiell drift.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no